Ny metod?

 aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren finns frn 1 febr 2012 att bestlla frn Studentlitteratur.

 

pennvassaren1.jpgpennvssaren2.jpgpennvssaren3.jpg

Lgr 2011 - Nya kunskapskrav i svenska

Ls om hur MaketeMetoden kan underltta vgen mot en kad mluppfyllelse.

Ngot "nytt" med Makete-metoden?

Lrare p fortbildningskurser och deltagare p skrivarkurser har genom ren kallat arbetssttet fr en "ny metod" och menat att den behver f ett namn - det blev "Makete-metoden". Metoden r inte vetenskapligt prvad, men erfarenheten visar att arbetssttet leder till en utveckling av skrivandet fr de allra flesta, oavsett lder.

Underskningar och utvrderingar

Ls C-uppsats frn Lule universitet 2003 dr Makete-metoden i Pennvssaren r utgngspunkten fr en studie. Ls sammanstllning av nationella prov i Gislaveds kommun 2005-2008. Resultatet visar p kad mluppfyllelse fr elever i rskurs 5. Lrarna i Gislaved menar att Makete-metoden troligen haft betydelse.

- Fr det frsta vill jag sga att jag hade nskat mig den hr kursen fr 20 r sedan! Fr det andra vill jag sga att jag r vldigt irriterad ver att jag inte kommit p det hr sjlv! S enkelt, s genialt!
Barbro Alvtegen, rskurs 1-3, Huskvarna 1998 - Ls hela referensen hr.

- Tidigare har jag gtt kurser p temat "skrivprocessen". De har gett mig ngra nya ider. Den hr kursen gav mig ett helt nytt stt att tnka. Varfr har jag inte ftt lra mig detta tidigare? Jag r nu inne p mitt trettioandra r som lrare.
Astrid Johansson, rskurs 1-3, Vaggeryd 1998

"Med filmens berttarteknik som grund har Veronica Grnte utarbetat en metod - eller snarare ett frhllningsstt - och ett materiel, som utgr frn barns och ungdomars behov att finna trygghet i att behrska sprket - deras viktigaste redskap."
Christer Sjberg
, handlggare, Kommunfrbundet Jnkpings ln - 1998

- Under mina femton r som skrivarkurslrare p en folkhgskola har jag oavltligen letat efter anvndbart och inspirerande undervisningsmaterial i dramaturgi och i konsten att bertta och strukturera en historia. Det har knappast funnits ngot sdant! [...] Hr fann jag ntligen ett verk som har en klargrande och tydlig struktur och som presenterar de ndvndiga verktygen fr att konstruera episka och dramatiska texter.
Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhgskolelrare, Jakobsbergs Folkhgskola 1999  - Ls hela referensen hr.

- ALLA kan nu skriva en berttelse som andra frstr. ALLA klarar att skriva en berttelse med en rd trd. ALLA knner sig njda med sitt reslultat.
Annelie Oscarsson och Frida stlund, rskurs 4-6, Ludvika 2006 - Ls hela referensen hr.

- Lrare med lng yrkeserfarenhet menar att detta r en kompetensutveckling man skt efter under mnga r men inte funnit frrn nu. "Hur fick du tag p henne"? frgar de mig som om de nu ntligen hittat den hemliga koden . "Sesam ppna dig". Hanna Lnegrd, rektor p Norrevnggskolan i Eslv 2010 - Ls hela referensen hr.

Ls fler referenser frn lrare p fortbildningskurser och deltagare p skrivarkurser.

Makete-metodens material och upphovsrtten

Ja, vad gller? Hur fr vningarna, bilderna och kopieringsunderlagen anvndas?
Ls mera om upphovsrtten hr.

Berttandets grammatik p ett enkelt stt

Makete-metoden frklarar berttandets grammatik p ett enkelt stt. Med hjlp av illustrationer och dramavningar underlttas frstelsen av berttelsens struktur och gestaltning - vr inneboende, naturliga berttartalang lockas fram - och fr hjlp att utvecklas.

Makete-metoden utgr frn dramaturgin, berttandets och berttelsens "grammatik" som avsljar eller "rntgenfotograferar" den naturbegvade berttarens talang, p samma stt som notsystemet visar musikerns begvning, p samma stt som formler och kordinatsystem frklarar matematikerns frmga. Ls om dramaturgi, och vilken nytta vi kan ha av den kunskapen.

Regelverk - riskabelt?

Mnga frfattare, teater- och filmskapare menar att det r riskabelt att brja med att strukturera sin berttelse efter dramaturgins regelverk. Och visst kan det ligga ngot i den farhgan. Formen skulle kunna bli viktigare n innehllet. Men, min erfarenhet av barns och vuxnas skrivprocedur r att nr vi brjar vrt berttelsebygge med att snegla p den dramaturgiska strukturen underlttas arbetet - och kreativiteten och gldjen vxer till.

Speciellt fr Makete-metoden r att berttarverktygen presenteras och anvnds redan p idstadiet. Men, jag har blivit starkt kritiserad fr detta. Ett lromedelsfrlag tackade 1999 nej till att ge ut materialet:

- Vi tycker att ditt material r intressant och har funderat lnge p hur vi ska stlla oss till det, men vi har kommit fram till att vi mste sga nej. Vi menar att man inte kan stnga in barns fantasi i rutmnster p det stt som du gr i din metodik. Barn mste f utvecklas fritt och skriva fritt. Vad skulle lrare tnka nr de blddrar i ett lromedel och upptcker sdana hr rutsystem och mallar? Nej, tyvrr - vi mste tacka nej.

Frlaget ifrgasatte hinderschemat nedan - ett verktyg som underlttar fr elever att bygga spnnande berttelser med en rd trd. Hinderschemat r det mest grundlggande verktyget i Makete-metoden. Berttar-10:an - lite lngre ner p denna sida - r en vidareutveckling av hinderschemat.

hinderschema_nyskrivet207_1.jpg

Bild: Hinderschema Veronica Grnte/Divendo 1997 & Pennvssaren/Argument Frlag 2002/Studentlitteratur 2012

 

hinderschema_m_rd_trd190.jpg

 

 

 

 

 

 



Bild: Hinderschema Veronica Grnte/Divendo 1997 & Pennvssaren
/Argument Frlag 2002/Studentlitteratur 2012

hinderschema_myrsan_75k.jpg
Bild: Hinderschema/
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002/ Studentlitteratur 2010

hinderbana_1_hinder234.jpg
Bild: pdfHinderschema/Makete-metoden/
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002/ Studentlitteratur 2012

Lumumma och Takete

Konfliktens ndvndighet och funktion frklaras med hjlp av symboliska illustrationer. Figurerna Lumumma/Maluma och Takete grs tydliga genom dramatiseringar. (Pennvssaren s 82)

lumumma174.jpg takete175.jpg
Bild: Lumumma (Maluma) och Takete/Makete-metoden/Pennvssaren

Ls mera om Lumumma och Takete i konflikten och i karaktren.

Hinderbana

I Makete-metoden liknas den spnnande berttelsen vid en hinderbana dr lparen i tvlingen har samma drivkraft som huvudkaraktren i berttelsen. Bda vill ta sig frn start till ml. Bda kmpar fr att n nda fram till mlsnret. (Pennvssaren s 27)

hinderbananyberg208_1.jpg
Bild: Hinderbana/Makete-metoden/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002/Studentlitteratur 2012

Ls mera om hinderbanan.

Hinder och lsningar

Spnnande hndelser skapas med hjlp av hinder och lsningar. (Pennvssaren s 29)

Illustration: Den spnnande berttelsens hinderbana
Bild: Hur skapas en konflikt?/Makete-metoden/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002/Studentlitteratur 2012

Ls mera om hinder och lsningar.

Befolkad utvecklingskurva

Makete-metodens "befolkade" utvecklingskurva visar vilket frhllande huvudkaraktren, skurken(frstraren) och hjlten (hjlparen) har till varandra. (Pennvssaren s 263)

befolkad_kurva_2093.jpg
Bild: Befolkad utvecklingskurva/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002/Studentlitteratur 2012

Ls mera om den befolkade kurvan med koppling till livskunskap.

Textgraf som lslogg

Varje dramatisk berttelse har en huvudkaraktr med ett ml. I Makete-metoden lter vi eleverna dokumentera berttelsers struktur och kronologi genom att rita huvudkaraktrens vg mot sitt ml. Dessa vningar bekrftar och befster kunskapen om berttandets grammatik. Denna form av lslogg kallar jag "texgraf".

Fljande textgrafer avbildar sagan "Prinsessan som fick trollron" ur Tomtar och troll. Elever i r 1 dokumenterade.

prinsessan_trollron1020.jpg


_____________________________________________________________



prinsessan_trollron2021.jpg
Bild: Textgraf/Makete-metoden 1998

Mera information om textgrafens anvndning s smningom.

G ver gatan

Ett enkelt stt att visa berttelsens olika delar - brjan, mitt och slut - r att krympa den till en gatas bredd. Inspirationen kommer frn dramaturgen Ola Olsson. Han anvnde sig av denna komprimerade historia fr att blivande manusfrfattare bttre skulle frst berttelsens helhet och struktur.

G-ver-gatan-vningen r i Makete-metoden anpassad och vidareutvecklad, illustrerad med hinder och lsning, fr att passa alla - ven de yngsta. Nr vi skapar en g-ver-gatan-berttelse planerar vi huvudkaraktrens ml redan frn brjan. Huvudkaraktren vill g till andra sidan gatan men fr problem p vgen dit. Endast fyra meningar behvs fr att bertta denna historia.

1. En mening till start, dr frfattaren vet vilket ml huvudkaraktren har. 2. En mening till hinder. 3. En mening till lsning p hindret/problemet. 4. En mening till ml, som knyter ihop berttelsen. (Pennvssaren s 29)

g_ver_gatan__cirkel018.jpg
Bild: G-ver-gatan-vning. Veronica Grnte & Argument Frlag

Skapa en kortfilm! G-ver-gatan

Ls mera om berttelsens struktur.

4-meningsberttelser

Korta spnnande berttelser - med endast 4 meningar knns befriande att skapa.

G-ver-gatan-berttelsen med dess fyra meningar kan st som modell och tillmpas p alla typer av dramatiska berttelser. Att inse att huvudkaraktren i alla berttelser gr lngs den rda trden och att trden alltid knyts ihop till slut, skapar en frfrstelse fr berttelsen som fenomen och underlttar bde det egna skrivandet och lsfrstelsen.

4-meningsberttelse med lyckligt slut

Tulpanen som vxte i grsmattan ville sl ut och bli vacker.
Huvudkaraktren vill ngot srskilt - har ett ml. Frga: Hur ska det g?

Men, det var alldeles fr torrt.

Ell hinder gr det omjligt fr huvudkaraktren att n sitt ml.
En dag brjade regnet falla och fuktade jorden.
Hindret fr en lsning.
Tulpanen slog ut och den var rd.
Huvudkarakren nr sitt ml. Lyckligt slut. Svar: S hr gick det.

 

4-meningsberttelse med olyckligt slut

Tulpanen som vxte i grsmattan ville sl ut och bli vacker.
Huvudkaraktren vill ngot srskilt - har ett ml.
Frga: Hur ska det g?
Men, det var alldeles fr torrt.
Ett hinder gr det omjligt fr huvudkaraktren att n sitt ml.
En dag brjade regnet falla och fuktade jorden.
Hindret fr en lsning.
Tulpanen var p vg att sl ut, men grsklipparen kom...
Nytt hinder utan lsning leder till att huvudkarakren missar sitt ml. Olyckligt slut. Svar: S hr gick det.

Berttar-10:an // 10-meningsberttelser

Vad r "unikt" med Berttar-10:an?  Jo, frgornas konstruktion och ordningsfljd leder till att nr svaren p frgorna lses upp skapas en dramatisk berttelse med gestaltade bilder. Det speciella med Berttar-10:an r ven att varje frga har ett antal frdiga "hjlp-svar". Hur kan man svara p frgan: "Var r huvudkaraktren/djuret?" Kanske s hr: I vattnet, p stranden, i trdet, i skogen, p ngen, under en sten,  i luften...? Eleven behver aldrig sitta och fundera och knna sig fantasils och "dum". Det r bara att vlja ett av orden som passar den aktuella huvudkaraktren och sen snabbt komma vidare i berttelsen. Orden inspirerar mnga eleverna att sjlva finna nya svarsalternativ.

Ls 10-menings-berttelsen om humlan. En saga byggd p fakta, skapad av 5-ringar.

10 frgor om ett djur blir spnnande berttelse//skolan. Berttar-10-an.
8 frgor om ett djur blir spnnande berttelse//skolan. Berttar-8:an.
10 frgor om en huvudkaraktr blir spnnande berttelse.Berttar-10:an/allmn.

Berttar-10:an fr frskolan

10 frgor om ett djur blir spnnande berttelse//frskolan. Berttar-10:an.
Mera om korta berttelser.
Mera om arbetet med berttelser i frskolan.

verbetonad huvudkaraktr

I Makete-metoden betonar vi huvudkaraktrens lngtan och ml som det centrala i berttelsen. Huvudkaraktrens vg mot ml pongteras stndigt och det r kring huvudkaraktrens lngtan och vandring mot ml som hela berttelsen byggs upp. Hndelserna kommer i andra hand.

Vad eller vem?

Det traditionella sttet att planera en berttelse r att frst fundera ver VAD berttelsen ska handla om. I Makete-metoden frkortar vi planeringsarbetet fr nybrjaren, genom att fokusera p huvudkaraktren. Vi frgar vi oss istllet VEM berttelsen ska handla om.

Huvudkaraktren lngtar och har ett ml

Utifrn karaktrens egenskaper, talanger, relationer, drmmar, rdslor och hemligheter uppstr en konflikt och en lngtan - ett behov. Mlet formuleras och ett dramatisk berttelse blir till. (Pennvssaren s 249)  Ls/skriv ut sammanfattning som pdf. Ls mera om huvudkaraktren.

Hinderbana som cirkel

I Makete-metoden tecknas som en cirkel - som kan fortstta som en spiral. (Pennvssaren s 236)

cirkel_docka_igelkott187_1.jpg
Bild: Hinderbanan som cirkel/Pennvssaren. Veronica Grnte & Argument Frlag 2002/Studentlitteratur 2012

cirkell-nytt-ml_122k.jpg
Bild: Hinderbanan som cirkel/Makete-metoden
Pennvssaren
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002/Studentlitteratur 2012

Ls mera om hinderbanan.

Rd trd

I Makete-metoden gr vi den rda trden (ett kraftigt rtt rep) synlig. Vi visar hur berttelsens brjan och slut hr ihop. Trden knyts ihop nr lsaren ftt svar p den "hur-ska-det g-frga" som stlldes i brjan. Knuten illustrerar att nr berttelsen r slut r den verkligen slut. (Pennvssaren s 51)

myrans_vag.png
Bild: Myran Myrsan/Makete-metoden/ Veronica Grnte & Skolprojekt Linn

Ls mera om den rda trden.

Filma sjlv

Ett bra stt fr att frst berttelsens struktur och rda trd r att sjlv skapa en film dr huvudkaraktren tar sig frn start till ml. En 1-minuters stumfilm kan vara en lmplig brjan. Tidsbegrnsningen uppmanar till noggrann planering. Budskapet mste n fram. Det r bilderna som ska tala.

Vid klippningen av filmen tvingas vi ta bort ondiga transportstrckor fr att korta ner den till en minut. Vackra eller roliga bilder som inte tillfr handlingen ngot eller inte har med den rda trden att gra mste tyvrr tas bort, det inser vi. Klipperfarenheten kan vi verfra p den skrivna texten. Det vi formulerar blir lttare att flja nr den rda trden r tydlig. Att vga stryka textavsnitt gller ven nr vi skriver. "Kill your darlings"!.

Fr hjlp att planera en kortfilm, skriv ut kopieringsunderlaget "bildmanus fr kortfilm". Ls om hur gymnasieelever i Karlshamn skapat en film.

Spelplaner och bildkort

Korta spnnande berttelser skapas med hjlp av spelplaner och interaktiva bildkort.

eric-spelplan-2.jpgeric-spelplan-7.jpgeric-spelplan-9.jpg

Ls mera om bildkort och spelplaner.

Karaktrsschema

En trovrdig rollfigur kan skapas i ett karaktrsschema. (Pennvssaren s 96) Det som r speciellt med Maketemetodens karaktrsschema r att det har plats fr korta anteckningar i anslutning till de olika rubrikerna. Det underlttar fr lraren att snabbt f en verblick och hjlpa eleverna vidare. I Makete-metodens karaktrsschema finns ven vissa "hjlp-ord" som underlttar fr eleven att komma igng att skriva.

De de tre klassiska rubrikerna "fysiskt", "psykiskt" och "socialt" kallas ven "utanp", "inuti" och "runt omkring" - en frenklande id hmtad frn Lasse Ekholms bok Skrivboken. Ls om hur karaktrsschemat anvnds i berttelsen om myran Myrsan.

Ls mera om hur en huvudkaraktr kan skapas.

karaktrsschema218_1_1.jpg
Bild: Karaktrsschema/Makete-metoden/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002 / Studentlitteratur 2012

Fr de yngre eleverna kan det vara enklare att svara p frgor under tiden karaktren skapas. Hjlpord finns ven i detta schema vid vissa frgor fr att f igng tankarna och underltta processen. Hr visas halva karaktrsschemat. (Pennvssaren s 99)

karaktrsschema_yngre019_1.jpg
Bild: Del av karaktrsschema/Yngre elever/ Veronica Grnte & Argument Frlag

Ls mera om karaktrsschema.

Att gestalta en karaktr

Det speciella med Makete-metoden r att olika textexempel tydliggr och frklarar vad som hnder nr vi anvnder vrderande eller beskrivande adjektiv och adverb. Det speciella med Makete-metoden r ven att vi hela tiden kopplar gestaltandet till filmens bilder. Vi ltsas att vi filmar en kort sekvens och skriver av den.

A. Olle gick inte fram till Tomas och Per p rasten. Han stod kvar vid ytterdrren, tryckte sig mot vggen och ritade med foten i det blta gruset. Han spanade ut ver skolgrden och kastade en omrklig blick p skolklockan. Fjorton minuter kvar p rasten.
B. Olle var s blyg att han inte vgade g fram till Tomas och Per p rasten. Han var rdd. Han stod vid ytterdrren och hade lngtrkigt. Rasterna var alltid jttelnga, tyckte han. Han knde sig ensam fr han hade inte riktig kompis i klassen. (Pennvssaren s 119)

Att gestalta utifrn frgeformulr

Det speciella med Makete-metoden r att eleverna fr hjlp att skriva en gestaltande text genom att svara p ett antal frgor. Tillsammans med frgorna finns frslag p vad svaren kan innehlla. Detta gr att alla kommer igng att skriva och blir njda med resultatet. Svaren utgr en gestaltande text med mycket att lsa mellan raderna. Hr finns frgor till en text med 5 meningar och en med 11 meningar.

Hinderschema

Ett hinderschema r ett "berttelseskelett" att grovplanera berttelsen i. Ett enkelt stt att komma igng och att frbereda den muntliga eller skriftliga berttelsen. Schemat r en variant av den dramatiska kurvan och frklarar att saker och ting mste ske i en srskild ordning fr att skapa mening i berttelsen.

Rutorna i hinderschemat symboliserar att berttelsens scener eller "klipp" kan placeras ttt intill varandra utan att ngra frklarande mellanled behvs. Vi kan jmfra med hur filmens scener fogas till varandra. Frklaringar som: "och sen s" ... "och d s" ... kan vi stryka. (Pennvssaren s 217)

hinderschema_nyskrivet207_1.jpg
Bild: Hinderschema/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002 / Studentlitteratur 2012

Hinderschema - spelfilmens struktur

Hinderschema med pauser gr att publiken fr vila i pausen och hinner tnka och knna. Hindret som sedan fljer efter pausen verraskar. P det sttet byggs dramatiska spelfilmer. Ls om hur hinderschemat anvnds i berttelsen om myran Myrsan.
Ls en artikel om film och skrivande av Nils Fagerberg/Datorn i utbildningen nr 2.2006

hinderschema_myrsan_75k.jpg
Bild: Hinderschema/Makete-metoden/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002 / Studentlitteratur 2012

Hinderschema - med endast ett hinder

hinderbana_1_hinder234.jpg
Bild: Hinderschema/Makete-metoden/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag

Ovanstende hinderschema r en kombination av hinderbanan och hinderschemat. Endast ett hinder och en lsning mellan start och ml. Detta kortfattade schema rekommenderas fr de yngre att brja med. Klicka hr fr att skriva ut schemat. (Pennvssaren s 216)

Ls mera om hinderschemat. En nytillkommen variant av hinderschemat r "Berttar-10:an".

Berttelseskelett fr "ktt p benen"

Utifrn anteckningarna i hinderschemat utvecklas berttelsen. Fler faktauppgifter hmtas frn karaktrsschemat och vvs in och gestaltas i berttelsen. Ls om hur hinderschemat anvnds i berttelsen om myran Myrsan. Ls mera om att bertta om naturen.

Karaktrsschema + hinderschema = berttelse

Ls Malin Erikssons berttelse som grovplanerats i karaktrsschema och hinderschema. Vandringen till sjn. Ls om hur en grupp elever i gymnasiesrskolan anvnder berttarverktygen i filmarbete - Laxen Max.

Saga och film analyseras parallellt

Enkla jmfrelser visar hur uppbyggnaden av berttelser och saga liknar strukturen i en spelfilm - dr hinder och lsningar avlser varandra under huvudkaraktrens vg mot ml. Berttelsen frklaras ven med hjlp av en utvecklingstrappa. (Pennvssaren s 39, 248, 320)

hinderbanaberg_ny001.jpg
Bild: Hinderbana/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag

En sknlitterr bok kan analyseras p samma stt som en spelfilm. (Pennvssaren s 295) Skriv ut en sammanstllning av filmberttelsens struktur.

Ls mera om saga och film och mera om skolbio.

Spelfilmens bilder blir gestaltning med undertext

Nr vi arbetar med Makete-metoden utnyttjar vi bildkort men ocks stillbilder frn spelfilm fr att trna upp frmgan att beskriva bilder p ett fotograferande, "objektivt" stt. Vi "mlar av" filmklipp med vra ord och snder ver dem till mottagaren. De gestaltade texterna rymmer en undertext som vi med hjlp av responsfrgor trnar oss att upptcka och dra upp till ytan.

undertext008_1_1.jpg
Bild: Hur hittar vi undertexten? Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag

Genom att vi arbetar med gissningslekar nr vi sker efter tomrummen i varandras texter skapas intressanta och meningsfyllda textsamtal. Nr vi frstr vad en undertext r och nr vi sjlva lr oss skapa sdana var vi upp vr medvetenhet kring texters uppbyggnad. Vr lsfrstelse underlttas.

Nr vi brjar ana vad det innebr att vara medskapare i en text som vi hr, lser eller ser - blir vra textsamtal mer och mer utvecklande. (Pennvssaren s 159)

Ls mera om gestaltning.

Renodling av olika texttyper

I Makete-metoden arbetar vi med korta vningar som srskiljer och renodlar olika typer av texter. Vi lr oss skilja p beskrivande och vrderande texter.

A. Olle gick inte fram till Tomas och Per p rasten. Han stod kvar vid ytterdrren, tryckte sig mot vggen och ritade med foten i det blta gruset. Han spanade ut ver skolgrden och kastade en omrklig blick p skolklockan. Fjorton minuter kvar p rasten.
B. Olle var s blyg att han inte vgade g fram till Tomas och Per p rasten. Han var rdd. Han stod vid ytterdrren och hade lngtrkigt. Rasterna var alltid jttelnga, tyckte han. Han knde sig ensam fr han hade inte riktig kompis i klassen. (Pennvssaren s 119)

Vi skriver och samtalar kring mjuka Lumumma-texter och hrda Takete-texter.

Takete: Regnet piskar i asfalten. Spitzi Tjrv str i sin kiosk och vntar p kunder. Hon firade sin 44-rsdag i torsdags. Spitzi r kortklippt och hennes spikraka frisyr pekar t alla hll.

Lumumma: Solen str hgt p himlen. Bjrkens grenar vajar lngsamt. Elin sitter i sanden vid vattenkanten. Hon har nyss fyllt fem r. Elins ansikte r runt. Hret r lngt och lockigt. (Pennvssaren s 119, 130)

Ls mera om gestaltning.

Grundlggande begrepp

Dramaturgins grundlggande begrepp frenklar det gemensamma samtalet och analysen kring skrivna texter - och spelfilmer. (Pennvssaren s 285, 308)

Responskort fr textsamtal

Responskort med korta frgestllningar finns att kopiera. De frenklar den konkreta, beskrivande och personliga responsen. (s. 283) Konkreta exempel ges p hur respons kan g till och hur de dramaturgiska begreppen kan anvndas. (Pennvssaren s 286)

Det kan vara svrt fr elever att p egen hand finna meningsfulla responsfrgor, sdana som lyfter och strker frfattaren tillsammans med sin text. Det r ltt att hamna i ett ostrukturerat personligt tyckande kring innehllet. Det kar inte frfattarens sjlvknsla. Inte heller bidrar det till att utveckla texten.

responsfrgor_inre_nyast027_1.jpg
Bild: Responskort/Makete-metoden/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag

Frfattarskola fr nybrjare

Ls om upplgget av frfattarskolan hr.

mnesintegrering - Svenska / So / No

Dramaturgin kan bli till hjlp fr oss nr vi berttar och skriver fr att lra inom olika mnesomrden. Dramaturgin hjlper oss ocks nr vi reflekterar ver vra livsberttelser. (Pennvssaren s 260, 262, 264)

lumummatakete__vg_112k.jpg
Bild: Tre viktiga karaktrer i dramatisk berttelse/Pennvssaren.
Veronica Grnte & Argument Frlag 2002 / Studentlitteratur 2012

Ls mera om mnesintegrering Svenska/So.
Ls mera om mnesintegrering Svenska/No.

Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om upplgget av frfattarskolan hr.

Skrivboken.nu

Bli provmedlem p Skrivboken.nu - en frfattarskola fr alla ldrar.

____________________________________________________________________

Ls om hur du kan anvnda MaketeMetodens material och vad upphovsrtten innebr.

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Text och bild Veronica Grnte & Argument Frlag 2002 och 2007

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications