Pennvässaren finns från 1 febr 2012 att beställa från Studentlitteratur.
Läs om hur MaketeMetoden kan underlätta vägen mot en ökad måluppfyllelse.
__________________________________________________________________
Med hjälp av dramaturgins struktur och begreppsapparat är det intressant att analysera sagor.
Att klassiska sagor är uppbyggda efter en viss struktur har vi känt till och utnyttjat i skolan. Men att alla spännande berättelser följer samma regelverk har inte varit lika självklart för oss. När jag för snart 15 år sedan tog fram berättelsen om Pelles nya kläder - av Elsa Beskow - för att se om jag kunde finna en struktur som liknade actionfilmens, slogs jag av häpnad. Strukturen fanns där! På ett nästan övertydligt sätt! Genom åren har jag delat med mig av denna upplevelse till mina kursdeltagare och de har blivit lika häpna som jag.
Bild: Den befolkade utvecklingskurvan/Pennvässaren © Veronica Grönte & Argument Förlag
Vi upptäcker att framåtrörelsen i en spännande berättelse alltid är uppbyggd utifrån huvudkaraktärens längtan och behov eller helt enkelt utifrån lusten att anta en utmaning - till exempel att skaffa nya kläder som i Pelles nya kläder. Hindren och lösningarna skapar spänningen på väg mot målet. "Hur ska det sluta?" - undrar läsaren.
När eleverna känner igen hinderbanan i olika filmer och berättelser, när de upptäcker hur huvudkaraktären hela tiden drabbas av hinder som måste lösas, blir de bekräftade. Författare och filmskapare arbetar på samma sätt som de själva! I Pennvässaren är berättelsen om Pelles Nya kläder analyserad på liknande sätt som Sagan om Pelle
Pennvässaren
sid 39 - Pelles Nya Kläder / Början, hinder - lösning och slut.
sid 248 - Pelles Nya Kläder / utvecklingstrappa / övn 76
sid 191 - Början i filmen / övn 64
sid 195 - Första meningen i boken - första bilden i filmen / övn 65
Kanske skulle vi försöka ta elevernas stora filmintresse på allvar i skolan? Deras kunskaper om spelfilmen och dess uppbyggnad kommer till nytta i det "vanliga skrivandet", när vi analyserar skrivna berättelser och texter eller - när vi skapar film.
Pennvässaren
sid 295 - Analysera och recensera
sid 305 - Dramaturgiska begrepp
sid 320 - Analys av filmer, radiodramatisering och berättelser
sid 275 - Att skriva en dramatisk berättelse - skrivhjälpsid
sid 216 - Att skapa ett berättelseskelett i hinderschema
sid 255 - Att skapa en berättelse utifrån den dramatiska kurvans hållpunkter
sid 247 - Att skapa en berättelse från en utvecklingstrappa - även sid 262
sid 225 - Att skapa en gemensam berättelse eller film i klassen/gruppen
Skriv ut en handledning som hjälp vid filmanalys.
Läs om upplägget av författarskolan här.
Hur kan övningarna, bilderna och kopieringsunderlagen användas?
Läs mera om upphovsrätten här.
Bli provmedlem på Skrivboken.nu - en författarskola för alla åldrar.
Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.
Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgift.
Text och bild © Veronica Grönte och Argument Förlag 2002 och 2007
.
Senast uppdaterad (14 september 2012)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications