Hinderschema

 
aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren finns frn 1 febr 2012 att bestlla frn Studentlitteratur.


Lgr 2011 - Nya kunskapskrav i svenska

Ls om hur MaketeMetoden kan underltta vgen mot en kad mluppfyllelse.

______________________________________

Nr vi bekantat oss med hinderbanan...

rd_trd_med_takete_50k.jpg

 




Bild: Hinderbana/Makete-metoden/
Veronica Grnte & Argument Frlag

genom att dramatisera g-ver-gatan-vningen och frstr att det inte r hndelserna i sig som r viktiga i den spnnande berttelsen, utan vem som drabbas av dem... nr vi med hjlp av den rda trden (rda repet)

rd_trd-50k.jpg

 

 

frtydligat och lekt in kunskapen om berttelsens brjan, mitt och slut...

brjan_mittslut210.jpg

 

 

 

nr vi berttat muntliga berttelser och skrivit kortkorta historier med ett eller tv hinder, kan det vara dags att planera en lngre berttelse.

Hinderschemat r ett stt att hjlpa eleven att se sin berttelse som en film, dr klippen kommer i en bestmd, logisk ordningsfljd fr att skapa mening och sammanhang och dr alla stickspr mste tas bort.

Hinderschemat kom till fr att jag nskade att:

hinderschema_nyskrivet207_1.jpg
Bild: Hinderschema/Makete-metoden/Pennvssaren
Veronica Grnte & Argument Frlag

eleven skulle f en bild av den spnnande berttelsens logiska - matematiska - uppbyggnad.
eleven skulle bli mer sjlvstndig i arbetet med sin berttelse.
eleven skulle frst att "klipp" eller scener kan fogas samman utan ngra frklarande mellanled, precis som i en spelfilm.
eleven skulle f lttare fr att komma ihg hur hon tnkt sig sin historia, om skrivproceduren fortsatte vid ett senare tillflle - kanske en annan dag.
lraren ltt och snabbt skulle kunna verblicka elevens grovplanering - fr att inspirera och hjlpa till.
eleven skulle bli njd med - och kanske rentav knna sig stolt ver - sin berttelse.

aa_hinderschema_141k.jpg
Bild: Hinderschema/Makete-metoden/Pennvssaren
Veronica Grnte & Argument Frlag

P grund av att A4-format r behndigt att anvnda i skolan, valde jag att placerade hindren och lsningarna under varandra. Hinderschemat ovan rymmer tv mallar och r tnkt att innehlla bde ursprungsplaneringen och den omarbetade versionen, som kommit till efter respons. (Hinderschemat r hmtat frn hftet SKRIVA - filmens dramatiska struktur som hjlpmedel nr barn berttar -1997 ISBN 91-973227-0-9)

Eleven bestmmer sjlv lngden p berttelsen

I hinderschemat r tanken att eleven - redan frn brjan, eller under sin grovplanering - kan stryka de hinder, lsningar och pauser som hon inte vill ha med. Helheten finns dr nd - eftersom slutet r bestmt redan frn brjan och dessutom dokumenterat.

mall40k.jpg

Makete-metoden hjlper allts till att strukturera berttelsen genom att presentera en "mall" att grovplanera den i.

Men - ordet "mall", hur uppfattas det? Kan barns och ungdomars fantasi begrnsas och hmmas om de uppmanas att planera sin berttelse i ett frdigt schema? Leder en berttarmall till att alla historier eleverna skriver kommer att likna varandra - och bli frutsgbara? Vi kan ha olika sikter om detta, och nr schemat var nstan nytt fick jag lyssna till oerhrt stark kritik, dock inte av lrare som ltit sina elever anvnda det.

Hur som helst har det visat sig att de allra flesta elever finner trygghet i att f en ram att hlla sig inom, en behllare att fylla med sin kreativitet och lekfullhet.

Pauser frstrker hindrens effekt

En spnnande lngfilm har alltid pauser mellan de dramatiska avsnitten. Dr kan publiken pusta ut, ta popcorn och viska med grannen. I pausen ges oftast mjlighet att frdjupa bekantskapen med karaktrer eller milj. Nsta hinder kommer utan frvarning och en vgrrelse i berttelsen skapas.

hinderschema_m_rd_trd190.jpg

 

 

 

 

 

 



Bild: Hinderschema/Makete-metoden/Pennvssaren
Veronica Grnte & Argument Frlag

I en spnnande berttelse som berttas muntligt eller skrivs ner kan vi ha nytta av att flja samma struktur som i actionfilmen. Att se en film tillsammans med eleverna fr att rkna hinder - det rekommenderas!

Kopieringsunderlaget/Hinderschemat hr ovan r hmtat ur Pennvssaren. Ls mer om arbetet med hinderschemat i Pennvssaren, sid 216. Frdiga grovplaneringar i tv hinderscheman finns som kopieringsunderlag som inspireration:

  • Om Anders 18 r frn Mullsj som vill bestiga ett berg. (kop 46a)
  • Om Botsvald som r p vg till jobbet men r sen som vanligt. (kop 46b)

Knnetecken p en spnnande berttelse

  • Fr att skapa en spnnande berttelse krvs spnnande hndelser.
  • Spnnande hndelser skapas med hjlp av hinder och lsningar.
  • De olika hndelserna fljer p varandra i en bestmd ordning.
  • Det r huvudkaraktren - och inte vilken karaktr som helst - som drabbas av hinder och lsningar (= spnnande hndelser) p vgen mot sitt ml.
  • Varje hinder mste f sin lsning fr att berttelsen ska kunna fortstta.
  • Det r frst nr huvudkaraktren r framme vid ml som vi ska f veta hur det gick.
  • Det sista hindret fr sin lsning precis vid mlsnret fr att spnningen ska hllas vid liv nda fram till slutet. (Se hinderschemat ovan.)

hinderbana_1_hinder234.jpg
Bild: Hinderschema/Makete-metoden/
Veronica Grnte & Argument Frlag

Ovanstende hinderschema r en kombination av hinderbanan och hinderschemat. Endast ett hinder och en lsning mellan start och ml. Detta kortfattade schema rekommenderas fr de yngre att brja med. Klicka hr fr att skriva ut schemat.

Berttelser om mnniskor eller djur

Vi kan bertta om mnniskor eller djur. Vi kan bertta fantasifullt. Vi kan bertta med fakta som utgngspunkt och integrera berttandet med So- och No-mnet. Berttarproceduren r hela tiden densamma.

S hr kan man planera en berttelse om en myra.

Elevers arbete och synpunkter p processen redovisas inom kort.

Fr de yngsta eleverna kan vi rita upp ett kort hinderschema och kombinera det med bilden av hinderbanan. S gjorde bla Annelie Oscarsson och Frida stlund p Hksbegs skola utanfr Ludvika. http://www.bioresurs.uu.se/skolprojektlinne/pdf/2.Vandringen_till_sj%F6n.pdf

Vlj ett schema med  1 hinder eller 2 hinder.

eric-hinderschema.jpg

 

 

 

 

 

 



Naturbegvade berttare och hinderschemat

Hur gr vi med de "naturbegvade" skribenterna, de - ett par elever i varje klass - som bara knner sig frustrerade ver att inte f skriva fritt, som de brukar? Jo, de kan f testa schemat ngon gng, bara fr att upptcka vad det r de redan kan.

Pennvssaren
sid 216 - Hinderschema /vn 68    
sid 220 - Hinderschemat blir berttelse / vn 69
sid 222 - Plantering och skrd / vn 70

Spelplaner med bildkort = Hinderschema

Se vidare under rubriken  "Rd trd och bildkort"

spelplan2_utan_bild150k.jpg

Bild: Spelplan/Makete-metoden/ Veronica Grnte & Argument Frlag

Under hindret finns tv symboler. Takete r det taggiga hindret och Lumumma/Maluma den behagliga lsningen. Ls mer om bildkorten och spelplanerna hr.

spelplan-2-414k.jpg

 

 

Pennvssaren
sid 49 - Spelplan och den rda trden / vn 14
sid 36 - Skapa hinder i spelplan / vn 13
sid 54 - Flera hinder p vg mot ml / vn 16
sid 64 - Spela sllskapsspel och bertta / vn 21

Till flera av vningarna finns kopieringunderlag.

Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om upplgget av frfattarskolan hr.

Makete-metodens material och upphovsrtten

Hur kan vningarna, bilderna och kopieringsunderlagen anvndas?
Ls mera om upphovsrtten hr.

Skrivboken.nu

Bli provmedlem p Skrivboken.nu - en frfattarskola fr alla ldrar.

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Skrivarkurs

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications