aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren finns frn 1 febr 2012 att bestlla frn Studentlitteratur.

 

kurva_urban_nordgrd094.jpg

 

Bild: Dramaturgisk kurva - som Urban Nordgrd tecknade den 1993

Befolkad dramaturgisk utvecklingskurva

I MaketeMetoden frklaras den dramatiska berttelsen md hjlp av en befolkad dramaturgisk kurva, en hinderbana. Huvudkaraktren r lparen som vill ta sig frn start till ml men mter hinder p vgen. Publiken i biosalongen vntar andlst - hur ska det g?

hinderbanaberg_ny001.jpg

 

 

 

 

 

 

 




Bild: Den befolkade utvecklingskurvan/Pennvssaren
Veronica Grnte & Studentlitteratur 2002

Hinder med lsningar skapar spnning

Spnnande hndelser skapas med hjlp av hinder och lsningar. Hindren och lsningarna r alltid kopplade till huvudkaraktrens ml och till huvudkonflikten. Vi mste f flja huvudkaraktren hela vgen fram till slutpunkten fr att f veta hur det gr. Varje hinder p vgen mot mlet fr sin lsning - en ndvndighet fr att berttelsen ska kunna fortstta.

MaketeMetoden stter huvudkaraktren och inte hndelserna i frsta rummet. Denna ordning kan upplevas bakvnd men gr att nybrjaren eller de oskre kommer igng att skriva utan problem.

G ver gatan

Ett enkelt stt att visa berttelsens olika delar - brjan mitt och slut - r att krympa den till en gatas bredd. Inspirationen kommer frn dramaturgen Ola Olsson. Han anvnde sig av den krympta berttelsen fr att blivande manusfrfattare skulle ana helheten och strukturen. Ola Olsson undervisade p Dramatiska Institutet under 70-talet.

G-ver-gatan-vningen r i Pennvssaren illustrerad, anpassad och vidareutvecklad fr att den ska passa alla, ven de allra yngsta.

Gatancirkel_MB028

Bild: G-ver-gatan/ Veronica Grnte & Argument Frlag

Huvudkaraktren har ett ml

Huvudkaraktrens ml, slutpunkten i berttelsen, planeras redan frn brjan och huvudkaraktren mste naturligtvis finnas med i hela berttelsen, nda fram till slutet. vningen betonar huvudkaraktrens vilja att kmpa fr att n sitt ml. Om hindret mitt i berttelsen skulle vara s allvarligt att huvudkaraktren dr, ja - d slutar berttelsen och detta fr inte hnda! Huvudkaraktren mste komma i ml - eller i alla fall komma s nra det ngonsin gr. VI mste f svar p vr "Hur ska det g-frga" men inte frrn berttelsen r slut.

Huvudkaraktren har en drivkraft

Konflikten och dess funktion, frklaras inte i "g-ver-gatan-vningen" utan det vsentliga r hr att fokusera p huvudkaraktrens drivkraft. Huvudkaraktren vill f ett behov tillfredsstllt, ett uppdrag utfrt eller en utmaning avklarad - ett ml uppntt.

Skriv ut smakprov ur Pennvssaren

Hr kan du lsa mera om hur du kan arbeta med hinderbanan och G-ver-gatan-vningen i klassrummet.
Skriv ut ett smakprov ur Pennvssaren.

Korta spnnande berttelser - en bra brjan

Korta spnnande berttelser - med endast 4 meningar knns befriande att skapa. En enda mening till start, hinder, lsning och ml. Hinderbanan tillsammans med dessa korta berttelser utgr grunden i MaketeMetoden. Alla andra vningar utgr hrifrn och alla vningar kan relateras till hinderbana/g-ver-gatan-vningen.

4-meningsberttelse med lyckligt slut

Den allra enklaste varianten:

Katten Mix brjade springa ver gatan fr att fnga rttan.
Huvudkaraktren vill ngot srskilt - har ett ml.

En bil stannade mitt framfr Mix.
Ett hinder gr det omjligt fr huvudkaraktren att n sitt ml.
Mix krp under bilen.
Hindret fr en lsning. Huvudkaraktren kan fortstta mot sitt ml.

Mix fick tag p rttan. Mums!
Huvudkarakren nr sitt ml. Lyckligt slut.

4-meningsberttelse med olyckligt slut

Katten Mix brjade springa ver gatan fr att fnga rttan.
Huvudkaraktren vill ngot srskilt - har ett ml.
En bil stannade mitt framfr Mix.
Ett hinder gr det omjligt fr huvudkaraktren att n sitt ml.
Mix krp under bilen.
Hindret fr en lsning. Huvudkaraktren kan fortstta mot sitt ml.

Mix kom ver p andra sidan gatan, men rttan var borta...
Nytt hinder utan lsning. Huvudkarakren ndde inte fram till sitt ml. Olyckligt slut.

Berttar-10:an // 10-meningsberttelser

En berttelse kan skapas med hjlp av frgor. En presentation av huvudkaraktr och milj inleder berttelsen. Historiens avslutande del r dramatisk.

10 frgor om ett djur blir spnnande berttelse. Berttar-10:an
9 frgor om ett djur blir spnnande berttelse. Berttar-9:an
10 frgor om en huvudkaraktr blir spnnande berttelse. Berttar-10:an

Mera om korta berttelser.
Mera om arbetet med berttelser i frskolan.

 

Pennvssaren
sid 29 - G ver gatan
sid 32 - G ver gatan: eleverna dramatiserar / vn 11
sid 33 - G ver gatan: Eleverna skriver / vn 12

Hinderbanan som en cirkel

Med hjlp av en cirkel frtydligas bilden av hinderbanan. Berttelsens rda trd knyts ihop nr huvudkaraktren ntt sitt ml - nr berttelsen r slut.

cirkel_docka_igelkott187_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 



Bild: Hinderbanan som cirkel/
Veronica Grnte & Argument Frlag

Den rda trden knyts ihop

Nr huvudkaraktren har knutit ihop den rda trden vid mlsnret kan hon dra ivg mot ett nytt ml - och mot ett nytt och ett nytt och cirkeln fortstter runt, runt, runt.

cirkell-nytt-ml_122k.jpg

 

 

 

 






Bild:
Veronica Grnte & Argument Frlag
Illustratr: Tomas Karlsson

Berttelsen och livet

Berttelsens kurva och cirkel kan - om vi vill - verfras p vr personliga livsvg. Ngra av oss kan i s fall kanske lttare identifiera vr livsvg med en rd trd p detta stt.

rd_trd_spiral216.jpg

 

 

 

 

 

 

... eller s hr?

rd_trd_spiral216_1_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Den rda trden trasslar ihop sig ibland - men vi reder oftast ut den igen och kan p nytt hoppas att livet kan bli "bttre", att det kan finnas ett "lyckligt" slut.

Berttelsen - en kurva eller en spiral

Den dramaturgiska kurvan eller spiralen kan hjlpa oss att tro p vra mjligheter att komma vidare och utvecklas.  Mer om den "befolkade" dramaturgiska kurvan i avsnittet Livskunskap.

befolkad_kurva_2093.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 


Bild: Den befolkade utvecklingskurvan/
Veronica Grnte & Argument Frlag

Pennvssaren
sid 44 - Den rda trden / vn 14
sid 50 - Hinderbanan som cirkel / vn 15
sid 239 - Huvudkaraktren mste i ml          
sid 240 - Byt ut huvudkaraktren vid hindret / 74

sid 36 - Skapa hinder / vn 13
sid 59 - Hinderdikt / vn 19
sid 306 - Sagan om Valle - analys

sid 226 - Skapa en lng berttelse tillsammans / vn 71
sid 227 - Korta kapitel blir lng berttelse / vn 72
sid 260 - Dramaturgin och livsprocessen / vn 85

Till flera av vningarna finns kopieringunderlag.

 

Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om upplgget av frfattarskolan hr.

Makete-metodens material och upphovsrtten

Hur kan vningarna, bilderna och kopieringsunderlagen anvndas?
Ls mera om upphovsrtten hr.

Skrivboken.nu

Bli provmedlem p Skrivboken.nu - en frfattarskola fr alla ldrar.

Lgr 2011 - Nya kunskapskrav i svenska/grundskolan

Ls om hur MaketeMetoden kan underltta vgen mot en kad mluppfyllelse.

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgift.

Text och teckningar i frg Veronica Grnte  2002 och 2007
Svartvit teckning Tomas Karlsson 2002

 


Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications