Gestaltning

aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren finns frn 1 febr 2012 att bestlla frn Studentlitteratur.

 

449639_color_palette.jpg

Att bertta r ungefr som att mla. En konstnr skapar en bild som stter igng en reaktion hos betraktaren. Interaktionen frvandlar motivet. I samspelet mellan betraktaren och konstverket frigrs tankar och knslor. Konstnren behver inte tala om vad betraktaren ska uppleva. Knslorna kommer nd. s 119

Att bertta r som att filma. Vi kan likna berttandet och skrivandet vid en filmproduktion dr regissren arrangerar miljer och fngar scener dr ngonting hnder och behver inte frklara fr publiken vilka scener som r kusliga, ckliga, vackra eller romantiska. Den som ser filmen knner! s 119

Att bertta handlar om att presentera bilder fr lsaren. Bildskapandet r anvndbart i alla sammanhang men srskilt vrdefullt nr vi vill berra en strre heterogen mlgrupp.

I Pennvssaren finns vningar som trnar oss att iaktta och beskriva gonblick eller bildsekvenser p ett iakttagande, "objektivt" stt, vningar dr vi frsker utesluta vra egna synpunkter och vrderingar och bara "mla av" det som hnder, det vi ser och hr. Jmfrande textexempel hjlper oss frst varfr en text berr oss eller inte.

Oftast nr vi berttar och skriver varvar vi gestaltande beskrivningar med karaktrernas inre monologer eller dialoger. Vi blandar omedvetet "objektivt" iakttagande med personligt tyckande. Fr att frst skillnaden mellan "objektiva" och "subjektiva" formuleringar och upptcka i vilka sammanhang de olika skrivstten passar in, finns i Pennvssaren vningar som frsker renodla dessa bda texttyper.

Hr fljer ett exempel. Tv texter som presenterar helt olika stmningar. En "Lumumma/Maluma"- och en Takete-text.

takete175.jpg

lumumma174.jpg

 

 

 




Bild: Lumumma (Maluma) och Takete/Makete-metoden/Pennvssaren

Det r en mnad kvar till jul. Kvllen nrmar sig. Regnet piskar i asfalten. Spitzi Tjrv str i sin kiosk och vntar p kunder. Hon firade sin 44-rsdag i torsdags. Spitzi r kortklippt och hennes spikraka frisyr pekar t alla hll. Mascaran r frdelad ver hela ansiktet. Hennes lppar saknar leende. Den beige kortrmade nylonrocken har flckar av lakrits och kaffe. Spitzi lyssnar p nyheterna. Brskrasch. Rostiga bilar far frbi. Spitzi tittar p klockan, spottar p fnsterrutan och torkar bort en fluglort. Hon grver fram en chokladpralin bland lakritsremmarna.Hon hr en buss bromsa in. En hund tjuter.

Sommaren har just brjat. Solen str hgt p himlen. Bjrkens grenar vajar lngsamt. Elin sitter i sanden vid vattenkanten. Hon har nyss fyllt fem r. Elins ansikte r runt. Hret r lngt och lockigt. Hon har en rosa klnning och ett vitt brodyrfrklde p sig. Vgorna skvalpar och fglarna kvittrar. Vattnet ute vid Lngenabbe glittrar. Elin tvttar sin docka i badkaret hon grvt i sanden. Hon nynnar p Idas som-marvisa. Mamma ropar: "Kom Elin! Det blir nybakta bullar till saften!"

Analysera texterna genom att ska de ord som frstrker det hrda och det mjuka. Den frsta texten r fylld med taketeord; regnet piskar, asfalten, Spitzi Tjrv, kiosk, 44, kortklippta, spikrak, pekar, flckar, brskrasch, rostiga, spottar, fluglort, lakrits, en buss bromsar, tjuter. Vad r det i texten om sommaren som gr den s mjuk? Vilka ord r Lumumma/Maluma?

vningen kan utfras av bde barn och vuxna. Ls om vilka frberedelser som kan gras fr att alla som skriver ska bli njda med sin text. Se "Lumumma- och Taketestmning, Pennvssaren sid 130 - vn 47.

Spelfilmens bilder blir gestaltning med undertext

Nr vi arbetar med Makete-metoden utnyttjar vi bildkort men ocks stillbilder frn spelfilm fr att trna upp frmgan att beskriva "objektiva" bilder p ett fotograferande stt. Vi "mlar av" filmklipp med vra ord och snder ver dem till mottagaren, som modellen nedan visar. De gestaltade texterna rymmer en un-dertext som vi med hjlp av responsfrgor trnar oss att upptcka och dra upp till ytan.

undertext008_1_1.jpg
Bild: Undertext /Makete-metoden/Pennvssaren
Veronica Grnte & Argument Frlag

Genom att vi arbetar med gissningslekar nr vi sker efter tomrummen i varandras texter skapas intres-santa och meningsfyllda textsamtal.  Nr vi frstr vad en undertext r och nr vi sjlva med hjlp av uppgiftskort kan skapa sdan i vra texter var vi upp vr medvetenhet och samtidigt vr lsfrstelse.

Nr vi brjar ana vad det innebr att vara medskapare i en text som vi hr, lser eller ser - blir vra textsamtal mer och mer utvecklande.

Nr vi upptcker hur intressant det r att frska fylla ut tomrummen mellan orden, hur roligt det r att spekulera kring orsaksammanhangen i varandras texter, brjar vi ocks frst varfr vi br vara sparsamma med att anvnda vrderande adjektiv och adverb nr vi sjlva berttar och skriver. Vi brjar gestalta "objektiva" bilder fr att det r s spnnande att hra hur lyssnaren tnker och knner.

Vi fr en medvetenhet om att texter rymmer mer n bara de ord vi hr berttas, mer n det vi lser i boken och mer n det vi ser och hr p filmen. Denna vetskap gr att vi kan utvecklas i att f fram underliggande budskap nr vi p ett praktiskt stt arbetar med att vidga textbegreppet.

Varfr inte brja med en stumfilm? D tvingas vi att helt och hllet fokusera p bildsprk och symbolik - dvs undertext.

Pennvssaren s 117 - Skriv av vad en figur gr / vn 43                                                        
s 119 - Gm orden / vn 44                                             
s 153 - Zooma in vid hinder / vn 56                                         
s 158 - Liten detalj vcker den stora frgan                                                                                       
s 159 - Skriv som nyhetsreportrarna fotograferar / vn 57

Att lsa mellan raderna

Makete-metoden presenterar korta skrivna texter som srskiljer och renodlar gestaltande och vrderande texter. Genom att jmfra fljande gonblicksbilder fr eleverna hjlp att frst vad det innebr att lsa mellan raderna och kan sjlva utvecklas i att skriva gestaltande.

A. Olle gick inte fram till Tomas och Per p rasten. Han stod kvar vid ytterdrren, tryckte sig mot vggen och ritade med foten i det blta gruset. Han spanade ut ver skolgrden och kastade en omrklig blick p skolklockan. Fjorton minuter kvar p rasten.
B. Olle var s blyg att han inte vgade g fram till Tomas och Per p rasten. Han var rdd. Han stod vid ytterdrren och hade lngtrkigt. Rasterna var alltid jttelnga, tyckte han. Han knde sig ensam fr han hade inte riktig kompis i klassen.

Ls i Pennvssaren, sid 119, om hur du kan arbeta med dessa bda texter tillsammans med eleverna.

Gestalta en huvudkaraktr med 5 meningar!

Det lter enkelt - och det r det! S hr kan vi gra!

Pennvssaren
s 119 - Olle, Tomas och Per p rasten / vn 44                                                                                    
s 159 - Skriv som nyhetsreportrarna fotograferar / vn 57

vningar som renodlar beskrivning

Pennvssaren
sid 114 - Beskriv/gestalta en figur  / vn 42                                                                
sid 119 - Skriv av en figur / vn 43    
sid 121 - Gm orden /vn 44                                                                   
sid 124 - Gmda egenskaper / vn 45

vningar som blandar beskrivning med inre monolog

Pennvssaren
sid 162 - Inre monolog (bildkort anvnds) / vn 58
sid 165 - Vem r det som tnker? (bildkort anvnds) / vn 60
sid 168 - Att skriva dialog / vn 61
sid 159 - Skriv som nyhetsreportrar fotograferar / vn 57
sid 123 - Introducera gestaltandet av en karaktr / vn 45
sid 123 - Introducera gestaltandet av en karaktr / vn 45
sid 150 - Skriv dagbok / vn 54
sid 150 - Skriv vykort / vn 55
sid 150 - Skriv vykort / vn 55
sid 204 - Botsvalds morgon - en brjan / vn 66

vningar som blandar beskrivning med replik

Pennvssaren
sid 252 - Utvecklingstrappan - ett gonblick / vn 81
sid 158 - Det stora i det lilla / vn 57

Fler frslag p vningar

Pennvssaren
sid 126 - Isberget
sid 129 - Vandra in i en bild / vn 46
sid 130 - Lumumma och Taketestmning / vn 47
sid 134 - Lumumma och Takete p bussen / vn 48

sid 136 - Gestalta vder och vind / vn 50
sid 136 - Jag ppnade drren / vn 49
sid 141 - Gestalta sinnesupplevelser / vn 52
sid 145 - Nyskapande bildsprk / vn 53

sid 157 - Zooma in detaljer vid ett hinder / vn 56
sid 159 - Skriv som nyhetsreportrar fotograferar / 57
sid 159 - Skriv som nyhetsreportrar fotograferar / 57
sid 163 - Sllskapsspel / vn 58 
sid 165 - Vem r det som tnker? / vn 60

Till flera av vningarna finns kopieringunderlag.

Lgr 2011 - Nya kunskapskrav i svenska

Ls om hur MaketeMetoden kan underltta vgen om en kad mluppfyllelse.

Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om upplgget av frfattarskolan hr.
Bli provmedlem gratis p Skrivboken.nu - en frfattarskola fr alla ldrar.

Makete-metodens material och upphovsrtten

Ja, vad gller? Hur fr vningarna, bilderna och kopieringsunderlagen anvndas?
Ls mera om upphovsrtten hr.

Skrivboken.nu

Bli provmedlem p Skrivboken.nu - en frfattarskola fr alla ldrar.

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgift.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications