Konflikt

Illustration: Den spnnande berttelsens hinderbana
Konfliken - MaketeMetoden i Pennvssaren Veronica Grnte & Studentlitteratur 2002

Vad r en konflikt och hur skapas den?

Brjan

Konflikten innebr att det harmoniska tillstnd (Lumumma) som omgett huvudkaraktren pltsligt frsvinner. Ett kaos (Takete) uppstr och karaktren gr allt hon kan fr att terf det som gtt frlorat. Hon vill terskapa ordningen/harmonin. Detta r hennes ml. Helst av allt skulle hon vilja g tillbaka i tiden fr att snabbt terf balansen, men eftersom hon inser att detta r omjligt, brjar hon rra sig framt fr att mjligen finna vad hon sker dr - och berttelsens framtrrelse inleds. Hennes lngtar r stark. Hinder p vgen frsvrar fr henne att n sitt ml.

Mitten

Hindren blir svrare och svrare. Konflikten frdjupas vid mitten av dramat.

Slutet

Konflikten fr sin upplsning i slutet av berttelsen genom att huvudkaraktren tar sig fram till sitt ml (lyckligt slut) - eller kommer s nra det ngonsin gr men nd inte riktigt nda fram... (olyckligt slut). Ibland blir slutet naturligtvis bde lyckligt och olyckligt p en och samma gng. Oavsett hur slutet gestaltar sig, har vgen mot mlet tillfrt huvudkaraktren ngot. Hon har utvecklats.  

Pennvssaren:
sid 310 - Huvudkonflikt
sid 308 - Balans och obalans

Rollspel - fr barn och ungdomar

Med hjlp av rollspel kan vi lttare frst och uppleva de bda krafterna som skapar konflikten. Lumumma (Maluma) som r mjuk och snll mter Takete som r hrd och tuff. Finns det ngon mjlighet att lsa en konflikt nr parterna r s hr ensidigt sammansatta, s obalanserade och verdrivna? Dramatiseringen passar fr alla ldrar. Korten nedan r hmtade ur Pennvssarens kopieringsunderlag. Fler utgngspunkter till dialoger fr rollspel finns dr.


rollspel_lumumma095.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kort fr dramatisering - Pennvssaren Veronica Grnte & Studentlitteratur 2002

Pennvssaren:
sid 84 - Lumumma och Takete, improvisation / vn 26


Fr att frst den spnnande berttelsens konstruktion, behver vi knna till att kampen mellan "det onda" och "det goda" inte enbart r en sak mellan tv parter. Den "befolkade" kurvan visar att krafterna - Lumumma och Takete - har en speciell avsikt med sin kamp. De kmpar om att f pverka huvudkaraktren under hennes vg mot sitt ml.

En invndning mot bilden av den "befolkade" utvecklingskurvan kan vara att den ger intryck av att krafterna i berttelsen alltid handlar om mnniskor. Naturligtvis r det inte s. Men, ibland r det en frdel att frmnskliga fenomen, fr att frst dem bttre.

befolkad_kurva_2093.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den befolkade utvecklingskurvan - Pennvssaren Veronica Grnte & & Studentlitteratur 2002

Lumumma, Takete och Huvudkaraktren

Lumumma och Takete pverkar huvudkaraktren.

lumummatakete__vg_112k.jpg

 

 

 

 

 

 



Berttelsens tre viktigaste karaktrer - Pennvssaren
Veronica Grnte & Studentlitteratur 2002

Huvudkaraktren vill n sitt ml.
Takete (skurken/frstraren) vill hindra huvudkaraktren frn att n sitt ml.    
Lumumma (hjlten/hjlparen) vill underltta fr huvudkaraktren att n mlet.

Om "det goda" eller "det onda" segrar till slut handlar om, enkelt uttryckt, ifall huvudkaraktren nr sitt ml eller inte.

I den ursprungliga dramaturgin var berttelsen mer svartvit n den r idag. Det onda var djvulskt och det goda gudomligt. Krafterna var ofrnderliga och den onda och goda karaktren utvecklades drfr aldrig i dramat.

Idag vill vi att varje karaktr ska f utvecklas. Drfr lter vi "det goda" och "det onda" rymmas inom varje rollfigur och p s stt visar vi att kampen pgr, inte enbart mellan karaktrer utan ven inom varje karaktr.

Att finna konflikten i en berttelse

Nr vi analyserar en berttelse eller en situation och sker efter konflikten, underlttar det om vi brjar med att definiera vem vi anser vara huvudkaraktr, allts den som har en svag stllning i berttelsens inledningsskede - den som vi kan ana har en srskild viljeinrikting, en lngtan, ett ml. Drefter kan vi ska efter det som hindrar hvuvudkaraktren frn att n sitt ml.

Kanske skulle vi kunna tnka s hr nr vi sker efter att formulera en konflikt.
Huvudkaraktren vill finna en vn, men... och hr ngonstans kan vi brja formulera konfliktens innebrd. Kanske kan fljande formel hjlpa oss?

Huvudkaraktrens vilja, lngtan, behov och ml   +   hinder   =   konflikt.

Pennvssaren:
sid 263 - Dramaturgins utvecklingskurva / vn 85
sid 189 - Gm mlet / vn 64
sid 205 - Frsta meningen / vn 65 - presentation av huvudkaraktr / vn 205
sid 214 - Redogrande och dramatisk scen / vm 67

sid 219 - Hinderschemat / vn 68
sid 237 - Nr det r slut r det slut / vn 73
sid 240 - Byt ut huvudkaraktren vid hindret / vn 74


Till flera av vningarna finns kopieringunderlag.

r du ensam p din skola som vill fortbilda dig i dramaturgi?

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Fler och fler rektorer bidrar till kursavgiften.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications