Bild: Gå-över-gatan-övning. © Veronica Grönte & Studentlitteratur 2002
MaketeMetoden är ett samlingsnamn för den metodik som finns i Pennvässaren, författad av Veronica Grönte.
Metodiken publicerades första gången 1997 och upplevdes helt "ny" av de lärare inom grund- och gymnasieskolan som kom i kontakt med den.
Den dramaturgiska kurvan, illustrerad som en hinderbana, hinderscheman och karaktärsscheman bidrog till att eleverna lättare förstod hur en berättelse byggs upp.
Läs om hur du kan bygga en berättelse så den blir spännande och begriplig.
Bild: Gå-över-gatan-övning. © Veronica Grönte & Studentlitteratur 2002
Tänk dig att en människa, ett djur eller en sak ska gå över gatan
för att göra något.
Två tomater skulle gå över gatan.
Huvudkaraktärens mål. (Tillsammans är de en huvudkaraktär.)
Men en bil körde över den ena.
En ena tomaten blir mosad. Eftersom de vill gå över gatan tillsammans
är detta ett hinder på vägen.
Kom ketchup, så går vi! sa den andra.
Den hela och den mosade tomaten går vidare mot sitt mål.
Bara 3 meningar! Vi förstår ändå när vi läser mellan raderna.
Istället för att fundera över VAD berättelsen ska handla om, som man brukar göra, bestämmer vi istället VEM berättelsen ska handla om. När vi arbetar med MaketeMetoden tänker vi oftast så.
Här kan du läsa om "Gå-över-gatan"-övningen sid 32 i Pennvässaren.
Bild: Gå-över-gatan-övning. © Veronica Grönte & Studentlitteratur 2002
Katten Mix börjar springa över gatan för att fånga råttan.
Huvudkaraktären vill något särskilt - har ett mål.
En bil stannar mitt framför honom.
Ett hinder gör det omöjligt för huvudkaraktären att nå sitt mål.
Mix kryper under bilen.
Hindret får en lösning. Huvudkaraktären kan fortsätta mot sitt mål.
Mix får tag på råttan. Mums!
Huvudkarakären når sitt mål. Lyckligt slut.
Katten Mix börjar springa över gatan för att fånga råttan.
Huvudkaraktären vill något särskilt - har ett mål.
En bil stannar mitt framför honom.
Ett hinder gör det omöjligt för huvudkaraktären att nå sitt mål.
Mix kryper under bilen.
Hindret får en lösning. Huvudkaraktären kan fortsätta mot sitt mål.
Mix kommer över på andra sidan gatan, men råttan är borta...
Nytt hinder utan lösning. Huvudkarakären nådde inte fram till sitt mål. Olyckligt slut.
1.Katten Mix börjar smyga över gatan för att fånga råttan.
Beskriv hur en kroppsdel rör sig. (Gestaltning)
2. En bil stannar mitt framför honom.
Katten tänker något. (Inre monolog)
3. Mix kryper under bilen.
Beskriv hur något värmer eller trycker mot kattens kropp. (Gestaltning)
4. Mix kommer över på andra sidan gatan, men råttan är borta...
Katten säger något. (Replik)
Katten Mix börjar smyga över gatan för att fånga råttan:
Hans svans rör sig fram och tillbaka mot asfalten.
En bil stannar mitt framför honom.
Flytta på dig, bilskrälle, tänker Mix.
Mix kryper under bilen.
Det heta avgasröret bränner mot ryggen.
Mix kommer över på andra sidan gatan, men råttan är borta.
Jag ville ju bara leka med dig lite!
Han såg henne på andra sidan gatan.
Det blev rött ljus.
Han gick (ändå).
Han var nära henne nu.
1. Han såg henne på andra sidan gatan.
Beskriv hur tex hans hand, fot eller ögon rör sig. (gestaltning)
2. Det blev rött ljus,
Han tänker något. (inre monolog – ”tänkte han”, behöver inte alltid skrivas ut.)
3. Han gick (ändå).
Beskriv hur kläderna rör sig. (gestaltning)
4. Han var nära henne nu.
Han säger något.. Vi hör inte vad hon svarar. (replik – ”sa han” behöver inte skrivas ut.)
Fråga: Ordet "tandläkare" i slutet, behövs verkligen det ordet? Förstår man inte ändå?
Svar: Jo! Ta bort ordet "tandläkare"!
Skriv ut kopieringsunderlag med denna 8-meningsövning.
Senast uppdaterad (01 november 2015)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications