4-meningsberättelse

 

Gatancirkel_MB028 

Bild: Gå-över-gatan-övning. © Veronica Grönte & Studentlitteratur 2002

 

Välkommen till MaketeMetoden!

MaketeMetoden är ett samlingsnamn för den metodik som finns i Pennvässaren, författad av Veronica Grönte.

Metodiken publicerades första gången 1997 och upplevdes helt "ny" av de lärare inom grund- och gymnasieskolan som kom i kontakt med den.

Den dramaturgiska kurvan, illustrerad som en hinderbana, hinderscheman och karaktärsscheman bidrog till att eleverna lättare förstod hur en berättelse byggs upp.

Läs om hur du kan bygga en berättelse så den blir spännande och begriplig.

Gå över gatan-övningen / 4-meningsberättelsen

 

Gatancirkel_MB028

Bild: Gå-över-gatan-övning. © Veronica Grönte & Studentlitteratur 2002

Tänk dig att en människa, ett djur eller en sak ska gå över gatan
för att göra något.

Två tomater skulle gå över gatan.
Huvudkaraktärens mål. (Tillsammans är de en huvudkaraktär.)
Men en bil körde över den ena.
En ena tomaten blir mosad. Eftersom de vill gå över gatan tillsammans
är detta ett hinder på vägen.
Kom ketchup, så går vi! sa den andra.

Den hela och den mosade tomaten går vidare mot sitt mål.

Bara 3 meningar! Vi förstår ändå när vi läser mellan raderna.

Skarmavbild 2012-11-19 kl. 15.25.02

Vad eller vem?

Istället för att fundera över VAD berättelsen ska handla om, som man brukar göra, bestämmer vi istället VEM berättelsen ska handla om. När vi arbetar med MaketeMetoden tänker vi oftast så.

Här kan du läsa om "Gå-över-gatan"-övningen sid 32 i Pennvässaren.

Gatancirkel_MB028

Bild: Gå-över-gatan-övning. © Veronica Grönte & Studentlitteratur 2002

4-meningsberättelse med lyckligt slut

Katten Mix börjar springa över gatan för att fånga råttan.
Huvudkaraktären vill något särskilt - har ett mål.

En bil stannar mitt framför honom.
Ett hinder gör det omöjligt för huvudkaraktären att nå sitt mål.
Mix kryper under bilen.
Hindret får en lösning. Huvudkaraktären kan fortsätta mot sitt mål.

Mix får tag på råttan. Mums!
Huvudkarakären når sitt mål. Lyckligt slut.

4-meningsberättelse med olyckligt slut

Katten Mix börjar springa över gatan för att fånga råttan.
Huvudkaraktären vill något särskilt - har ett mål.
En bil stannar mitt framför honom.
Ett hinder gör det omöjligt för huvudkaraktären att nå sitt mål.
Mix kryper under bilen.
Hindret får en lösning. Huvudkaraktären kan fortsätta mot sitt mål.

Mix kommer över på andra sidan gatan, men råttan är borta...
Nytt hinder utan lösning. Huvudkarakären nådde inte fram till sitt mål. Olyckligt slut.

4-meningsberättelsen byggs ut till 8 meningar

1.Katten Mix börjar smyga över gatan för att fånga råttan.
Beskriv hur en kroppsdel rör sig. (Gestaltning)
2. En bil stannar mitt framför honom.
Katten tänker något. (Inre monolog)
3. Mix kryper under bilen.
Beskriv hur något värmer eller trycker mot kattens kropp. (Gestaltning)
4. Mix kommer över på andra sidan gatan, men råttan är borta...
Katten säger något. (Replik)

8-meningsberättelse

Katten Mix börjar smyga över gatan för att fånga råttan:
Hans svans rör sig fram och tillbaka mot asfalten.
En bil stannar mitt framför honom.
Flytta på dig, bilskrälle, tänker Mix.
Mix kryper under bilen.
Det heta avgasröret bränner mot ryggen.
Mix kommer över på andra sidan gatan, men råttan är borta.
Jag ville ju bara leka med dig lite!

Alternativ 4-meningsberättelse

Han såg henne på andra sidan gatan.
Det blev rött ljus.
Han gick (ändå).
Han var nära henne nu.

Förslag på hur texten kan byggas ut

1. Han såg henne på andra sidan gatan.
Beskriv hur tex hans hand, fot eller ögon rör sig. (gestaltning)
2. Det blev rött ljus,
Han tänker något. (inre monolog – ”tänkte han”, behöver inte alltid skrivas ut.)
3. Han gick (ändå).
Beskriv hur kläderna rör sig. (gestaltning)
4. Han var nära henne nu.
Han säger något.. Vi hör inte vad hon svarar. (replik – ”sa han” behöver inte skrivas ut.)


4-meningsberättelse som ett filmmanus

Skarmavbild 2012-10-05 kl. 17.36.15

 

Alternativ 1:

 

Skarmavbild 2012-10-05 kl. 17.27.50

 

Fråga: Ordet "tandläkare" i slutet, behövs verkligen det ordet? Förstår man inte ändå?
Svar: Jo! Ta bort ordet "tandläkare"!

Alternativ 2:

Skarmavbild 2012-10-05 kl. 17.40.15

Alternativ 3:

 

Skarmavbild 2012-10-05 kl. 17.26.19

Ditt eget alternativ:

Skarmavbild 2012-10-12 kl. 21.01.31

Skriv ut pdfkopieringsunderlag med denna 8-meningsövning.

 

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvässaren ges ut på Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nästa nivå!

Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications