Bildkort

aaaaaaaaaaa Student

Pennvässaren finns från 1 febr 2012 att beställa från Studentlitteratur.

HABITAT och SAGA

HABITAT-HEMSIDA085 SAGA-HEMSIDA2073
Bildkort - Habitat och Saga © Christian Gronau & Ely Raman - OH-Verlag

OH och PERSONA

OH-HEMSIDA071 PERSONA-HEMSIDA072
Bildkort - OH och Persona © Ely Raman & OH-Verlag

PERSONITA

PERSONITA-HEMSIDA076
Personita ©
Ely Raman, Marina Lukyanova & OH-Verlag

COPE och MYTHOS

COPE-HEMSIDA075 MYTHOS-HEMSIDA074
Cope ©
Marina Lukyanova, Oftra Ayalon, Moritz Egetmeye   -  Mythos © Ely Raman & OH-Verlag

Bildkorten sätter fart på fantasin

Till Pennvässaren hör en bildkortssats som består av 4 olika kortlekar. OH (utan ordkort), Saga, Habitat och Persona. Ytterligare bildkort i serien kan beställas här.

Bildkorten introducerades i Makete-metoden 1999. De fungerar som en språngbräda för fantasin och kommer till nytta både i berättelsebygge och när gestaltande ögonblicksbilder eller dikter formuleras.

Bildkorten tar aldrig slut

Bildkorten kan kombineras i all oändlighet, skapar hela tiden nya associationer och tar därför aldrig slut. Dessa bildkort är inte skapade för skolbruk, och kanske är det därför de fungerar så väl just där.

Spelplaner

Pennvässaren:
sid 32 - Skapa hinder / Spelplan 1 - kopieringsunderlag 7
sid 44 - Den röda tråden / Spelplan 2 - kopieringsunderlag 10
sid 54 - Den röda tråden / Spelplan 3 - kopieringsunderlag 12
sid 64 - Sällskapsspel / Spelplan 4 - kopieringsunderlag 15

Ta en titt in i Pennvässaren.

Här finns några sidor i Pennvässaren som visar hur vi kan använda bildkorten. Här finns flera övningar.

Spela så här                                                          

eric-spelplan-1.jpgeric-spelplan-4.jpg
Bild: Spelplan/Makete-metoden/Pennvässaren

Välj spelplan 2. Lägg ett antal bildkort från de fyra kategorierna  upp och ner framför dig. Tag upp ett Personakort. Placera kortet på spelplanens ansikte under start. De fyra kategorierna heter: Persona- Saga- OH- och Habitat-kort.

eric-bildkort-2.jpg

eric-spelplan-5_1.jpg

 

 

 

 

 

 



Start

Tag upp ytterligare ett kort. Placera detta på frågetecknet under start. De båda startkorten beskriver huvudkaraktären, vem han är och vilken situation han lever i.

Start och mål - början och slut

Tag upp slutkortet. Lägg det på glasstruten vid mål. Den mjuka glassen (Lumumma/Maluma) symboliserar det lyckliga slutet och den hårda struten (Takete) symboliserar det olyckliga. Huvudkaraktärens dilemma, längtan och mål kan anas när vi kopplar samman slutbilden med startpunktens bildkort.

Vem är huvudkaraktären och vad vill han?

Vi  låter start och målkorten leda våra tankar vidare. Var bor huvudkaraktären? Hur bor han? Hur ser familjen ut? Hur gammal är han? Vad längtar han efter? Varför längtar han?

eric-spelplan-6.jpg

eric-spelplan-7.jpg

 

 

 





 

Bild: Spelplan/Makete-metoden/Pennvässaren

Vad vill huvudkarakären på den här spelplanen?

Vi kan ana oss till vad huvudkaraktären vill. Bilden från vedbacken säger oss att killen förmodligen måste jobba väldigt hårt. Att killen vill vara tillsammans med sina kompisar och lyssna på musik - i stället för att jobba, det visar oss slutkortet.

Vad heter huvudkaraktären?

Ibland, när vi får ett Persona-kort i handen vet vi med en gång vad karaktären heter. Ibland kan situationen kring karaktären hjälpa till att bestämma namnet. Kanske heter killen i denna berättelse Glenn?

(Klasskamraters namn inte bör användas i berättelsena. Ett hjälpmedel att finna lämpliga namn finns här.)

Börja berätta berättelsen

Glenn planerar att ta sig till sina kompisar ikväll. De ska till stranden och grilla. Han börjar alltså "gå" mot sitt mål. Det är inte lätt, han smyger ut genom källarfönstret...

Ta upp hinderkortet när huvudkaraktären börjat gå mot sitt mål

eric-spelplan-8.jpg

 

 

 

 

 

 

 


Vad är det som kommer att sätta "stopp" för Glen på vägen mot mål? När vi tar upp hinderkortet säger vi innan vi ens tittat på det: Men... och vi hjälper oss själva att finna problemet.

eric-spelplan-9.jpg
Bild: Spelplan/Makete-metoden/Pennvässaren  / Bildkort ur kortsaten "Inspiration"/Argument förlag
Startkort och hinderkort © Ely Raman. Målkort ©
Christian Gronau - OH-verlag.

Hinder

Hinderkortet visar en såningsman. Utifrån detta motiv associerar vi fritt. Men... hans pappa upptäcker honom och skickar ut honom på åkern att så.

Lösning

Lösningen på hindret kan hämtas ur hinderbilden, men lösningen kan också finnas inom huvudkaraktären - en egenskap. Lösningen kan även komma från något/någon som finns framme vid mål. Kanske kommer kompisgänget in i berättelsen i rätt ögonblick och "räddar" Glenn? En stunds resonemang kring bildkorten är spännande.

Hur slutar berättelsen?

Kommer berättelsen att sluta lyckligt? Ja, vi hoppas det, men huvudkaraktären har inte nått fram till sin slutpunkt än. Vi vet vad Glen vill, vilket mål han har. Han kan nå fram dit (lyckligt slut) eller komma väldigt nära, men ändå inte riktigt ända fram... (olyckligt slut). Det olyckliga slutet innebär att berättelsen slutar i ett hinder - ett "stopp" - och huvudkaraktären snubblar och faller precis före målsnöret, vilket symboliseras av målrutans glassrån/Takete.

Återanvänd bildkorten!

Samma bildkort kan nu användas på nytt. De kan byta plats och en helt ny berättelse skapas. Lösa bildkort tar aldrig slut eftersom de går att kombinera i oändlighet.

Spela ett sällskapsspel med bildkort!

Berättelse tillsammans med spelregler finns att läsa på sidan 64 i Pennvässaren. Spelplan 4. Kopieringsundelag 15.

spelplan_rund241.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 





Bild: Spelplan/Makete-metoden/Pennvässaren

Fler övningar med bildkort.

Pennvässaren:
sid 24 - Bildkort i textram / övn 6
sid 61 - Dilemma i ord och bild / övn 20
sid 100 - Skapa en gemensam huvudkaraktär / övn 32
sid 129 - Vandra in i en bild / övn 46
sid 141 - Alla sinnen / övn 52
sid 163 - Sällskapsspel / övn 58
sid 165 - Inre monolog / övn 60
sid 177 - Persona- och symbolkort / övn 62
sid 181 - Finn en berättelse i konstverket / övn 63

Kopieringsunderlag finns till flera av övningarna.

Lgr 2011 - Nya kunskapskrav i svenska

Läs om hur MaketeMetoden kan underlätta vägen till en ökad måluppfyllelse.

Författarskola - en skrivarkurs för nybörjare

Läs om upplägget av författarskolan här.

Makete-metodens material och upphovsrätten

Hur kan övningarna, bilderna och kopieringsunderlagen användas?
Läs mera om upphovsrätten här.

Skrivboken.nu

Bli provmedlem utan kostnad på Skrivboken.nu - en författarskola för alla åldrar. Läs om författarskolan utan avgift. MaketeMetodens författarskola. Helg- och sommarkurser för allmänhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Text, teckningar och foto © Veronica Grönte 2002 och 2007
Teckning till berättelse © Martin, Charlottenborgsskolan Motala 

Skrivarkurs

Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgiften.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvässaren ges ut på Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nästa nivå!

Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications