Att ge respons

869144_pen.jpg

Vad r en bra text?

Vilka r berttarkonstens hemligheter? S hr skriver Bente Clod i sin bok Skriv - en bok om att skriva:

Personligt uttryck

"En bra text har ngot som skiljer den frn andra texter. Den som skrivit den fr oss att lsa om vlknda mnen med nytt intresse. Sprket r ursprungligt och har en personlig uttrycksform som inte liknar ngon annan. En bra text tillfr sprket ngot nytt, ngot igonfallande. Den frflyttar lsaren under lsningen, i sikter och knslor."

Handling och stmning

"En text kan ocks vara bra i kraft av handlingen eller personernas stt att leva, p grund av sknhet eller en verraskande effekt, stmning eller situation."

Inre bilder

"En personlig berttelse som samvetsgrant tar upp alla detaljer, skapar inte en litterr text. Det handlar om att ge egna inre bilder, knslor eller sprkliga inspirationer vidare till lsaren."

Vad betyder ordet "bra"?

Alla som fr ett arbete utvrderat vill naturligtvis veta vad som var "bra". Frst nr omdmet blir konkret kan det leda till utveckling. Tydlig uppskattning, om n bara av en detalj, kan betyda att frfattaren/eleven knner sig motiverad att arbeta vidare. I Pennvssaren betonas responsmomentet.

Genom att f tillgng till dramaturgins ord och begrepp fr du hjlp att upptcka vad som fungerar i en text. Nr frfattare och responsgivare har tillgng till samma begrepp blir en dialog mjlig - och givande.

Under MaketeMetodens skivarkurser anvnder vi oss av beskrivande respons som frklarar vad som fungerar i en text. r du lrare blir du genom metodiken bttre rustad att ge respons och leda meningsfulla textsamtal.

Lsupplevelsen och den personliga responsen

Det viktigaste nr vi tar del av en text r att vi visar intresse fr det vi lser. D bidrar vi till att den som skrivit texten upplever sig sjlv som skribent med mjlighet att pverka med sina ord.

584699_electric_bulb.jpg

Beskrivande respons lmnar avtryck

Att ska det positiva i en text r vsentligt. Konkret, beskrivande respons lmnar avtryck. Nr vi citerar ord, meningar eller avsnitt som vi fastnat fr, och samtidigt frklarar varfr formuleringarna fngslade och berrde, blir responsen levande och tkomlig. S ofta det r mjligt, br vi frska erstta det diffusa ordet "bra" med mer personliga uttryck.

Nr vi lyssnar p en text som ngon annan skrivit har vi vissa skyldigheter. Bente Clod menar att du som lsare, responsgivare, har tv frpliktelser. Dels ska du bertta vad du upplevde under lsningen - hur sjlva sprkbruket, hantverket, fungerar och dels ska du stta personliga ord p din lsupplevelse.

Innehllet kommer i andra hand

"Innehllet kommer i andra hand. Vare sig texten handlar om jordbruk eller sex ska den servera innehllet p ett stt s att du fr en lsupplevelse", skriver Bente Clod.

Konkreta uttryck frklarar lsupplevelsen

Ju fler ord du kan stta p din upplevelse av texten, desto bttre. Bente Clod ger exempel p hur vi kan uttrycka oss:
Jag knner igen mig i det som sker... (+ citat)
Det stt du beskriver ngot s vanligt p, gr det spnnande... (+ citat)
Jag blev tagen av stmningen...(+ citat)
Jag tycker om den hr bilden...(+ citat)
Det de sger till varandra gr rakt in... (+ citat)

En flicka skrev att hon varit p Liseberg och kpt en stor glass p slutet av dagen. Om responsen endast berr innehllet kan den formuleras: "Vad kul att du varit p Liseberg och att pengarna rckte till en glass!". Utifrn textens sprkbruk och lsarens personliga upplevelse av texten kan responsen istllet uttryckas s hr: "Nr du skriver: 'Jag slickade i mig glassen medan den rann nerfr rnet', ser jag hela bilden framfr mig, hur du gr bland alla mnniskorna och njuter av glassen. Jag blir sugen!". Denna respons r personlig och fokuserad p det som gett en lsupplevelse. (ur Pennvssaren s 281)

Diffus respons

Diffus respons upplevs som bedmning och leder till oskerhet och sjlvkritik.

Berm

Berm som ges lttvindigt och omotiverat blir ihlig och frstr bde relation och frtroende. Lr en varning fr berm.

Konkret och beskrivande respons

Konkret, beskrivande och personlig respons:

  • lyfter fram detaljer av hg kvalit.
  • beskriver betydelsefulla textavsnitt fr att locka eleven att tnka, underska, knna och engagera sig.
  • hjer elevens medvetenhet.
  • skapar ett personligt mte mellan elev och handledare.
  • minskar yttre prestationskrav och hjer drmed den inre motivationen.
  • motverkar sjlvkritik.
  • strker elevens sjlvknsla.

Ls vidare i Coaching fr ett bttres resultat av John Whitmore - Brainbooks frlag

Oklarheter i en text

800863_broken_lightbulb.jpg

Nr det finns ngot i en text som inte riktigt fungerar r det n mer vrdefullt fr frfattaren att responsgivaren formulerar sina tankar p ett konkret och bemtande stt. Kanske med inspiration frn Bente Clods frslag:

Jag frstr inte riktigt varfr:

personerna gr som de gr. (+ citat)
historien slutar som den gr. (+ citat)
du valt den hr dialogen. (+ citat)
du lade s stor vikt vid den hr hndelsen.
hur det kommer sig att du gav denna karaktr en s framtrdande roll.

    Texten ovan r hmtad ur Pennvssaren sid 280-282.

    befolkad_kurva_2093.jpg


    Bild: Den befolkade utvecklingskurvan - Pennvssaren/Makete-metoden 2002

    Med dramaturgins begreppsapparat fr vi hjlp nr vi samtalar om och ger respons p texter.

    Ls om hur vi kan ge respons i skolan.

    Ls mera i Pennvssaren. Kapitel 9 - Att ge respons

    MaketeMetodens material och upphovsrtten

    Ja, vad gller? Hur fr vningarna, bilderna och kopieringsunderlagen anvndas?
    Ls mera om upphovsrtten hr.Text och teckning Veronica Grnte och Argument Frlag 2002
    ___________________________________________________

    Skrivarkurs

    G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

    Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

    Sidtopp


    aaaaaaaaaaa Student

    Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

    Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

    Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
    Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
    MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
    Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

    Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

    __________________________________________________________

    Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

    Sitemap

    Webbproduktion av Carlén Communications