Metodik som kan lugna

maskros7.jpg

Lgr 2011 - Nya kunskapskrav i svenska

Ls om hur MaketeMetoden kan underltta vgen om en kad mluppfyllelse i svenska.

Att finna sin motivation och lust

Att knna lugn - inte oro.

Beprvad erfarenhet visar att arbete i skolan som
har med film att gra ger vinster p olika plan.

En nra koppling till spelfilmen, dess struktur och gestaltning
lockar fram lusten att bertta och skriva.

maskros2.jpg

Film r lugnande

Barn och ungdomar med koncentrationssvrigheter
tycker ofta om att se film.
Spelfilm tycks skapa en avspndhet, ett inre lugn.
Det intensiva hndelsefrloppet och de snabba klippen
kan hindra att de egna impulserna oroar och str.

I Pennvssaren jmfr vi spelfilmens uppbyggnad
med det helt "vanliga" berttandet och skrivandet.
Elevernas frtrogenhet med filmens struktur och gestaltning
gr att de knner igen sig.
De frstr vad berttande och skrivande handlar om.
De knner sig begvade.
Det r lugnande.

maskros3.jpg

Skolan - en del av livet

Nr eleverna presenteras den filmdramaturgiska begreppsapparaten,
fr de bekrftat vad de redan vet om film.
De upplever att deras intresse och kunskap har ett vrde.
De knner att det som sker i skolan r en del av deras eget liv.
Det r lugnande.

- Om eleverna inte knner igen sig sjlva i skolans texter
kan de utveckla en alienation infr lsandet och skrivandet.

Citat ur avhandlingen Sju barn lr sig lsa och skriva Carina Fast, 2007

maskros4.jpg

Eleverna frstr vad de ska gra

Berttar- och skrivvningarna i Pennvssaren r tydligt avgrnsade.
Eleverna frstr vad de ska gra.
Det r lugnande.

Uppgifterna r varken fr enkla eller fr svra,
utan mter och utmanar varje elev p sin egen niv.
Det r lugnande.

maskros5.jpg

Det rcker med fyra meningar

Uppgifterna tar oftast kort tid att utfra.
En berttelse kan best av fyra eller kanske tio meningar.

Att bli klar med sin berttelse inom rimlig tid
och samtidigt knna sig njd med resultatet,
r lugnande.

Med en gemensam begreppsapparat
blir textsamtalen meningsfulla och angelgna.

maskros6.jpg

Fokus p en sak i taget

Makete-modellen i Pennvssaren frkortar startstrckan fr nybrjaren
genom att i inledningsskedet av berttandet fokusera p huvudkaraktren.
Vi frgar oss inte VAD berttelsen ska handla om.
Vi frgar oss i stllet VEM berttelsen ska handla om.
Vi brjar med att skapa en huvudkaraktr UTAN att fundera ver fortsttningen,
UTAN
att fundera ver hndelsefrlopp, budskap, genre eller mlgrupp.

Ur karaktren vxer sedan konflikten fram,
och huvudkaraktren driver sig sjlv mot sitt ml.
Berttelsens framtrrelse har startat.

Denna - lite bakvnda arbetsgng - r en av
Pennvssarens/Makete-modellens grundbultar.

Att f ta en sak i taget...
Det r lugnande.

maskros8.jpg

Personligt men aldrig privat

Berttandet och skrivandet utgr frn fiktiva karaktrer.
Detta bidrar till att arbetet aldrig upplevs ptrngande eller privat,
men blir alltid personligt - och berr.
Det r lugnande.

maskros-svartvit.jpg

Textsamtal

Responsen kan med hjlp av dramaturgins begrepp
utvecklas till att bli mer och mer beskrivande,
mindre och mindre vrderande.
Det r lugnande.

maskros-fro-3.jpg

Makete-modellen presenterar ider om hur vi kan
bertta och skriva fr att lra i alla mnen.

Sammanfattning av metoden.
Praktisk handledning kring film och filmanalys.
Frgor att anvnda vid filmanalys.

Referens frn lrare i resursskola

"Jag arbetade som lrare p en resursskola med elever som var skol-trtta och inte sg ngon mening med traditionellt skolarbete. Veronica Grntes skrivstt, Makete-metoden, blev elevernas och min stora tillgng. De fick genom sm strukturerade vningar tag i sin berttar- och skrivtalang. Alla i klassrummet ven vi lrare skrev, berttandet blev lustfyllt och elevernas sjlvfrtroende vxte.

Jag har tergtt till klassundervisning och anvnder hennes metod i geografi, svenska och naturorienterade mnen. Idn r att anvnda filmens vlknda struktur och lta eleverna vva in ndvndig och utvecklande fakta i sina berttelser. Eleverna bygger drmed upp sitt eget lromedel genom att leta fakta, f struktur genom Makete-metoden och slutligen krydda med fantasi.

Eftersom eleverna ser mycket p film knner de igen sig i upplgget. Lektionerna blir roliga, resultatet bra och barnen upplever att de lyckas. Att skriva r inte lngre ngot hinder fr eleverna. Bde eleverna och skolan uppnr sina ml."

Elisabet Grnte, specialpedagog, Svartskolan, Aneby -08

maskros7.jpg

Frfattarskola - en skrivarkurs fr nybrjare

Ls om frfattarskolan utan avgift.
MaketeMetodens
frfattarskola. Helg- och sommarkurser i samarbete med Kurser.se.

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications