P livsmedelsprogrammet vid Vgga gymnasiesrskola i Karlshamn brjade fyra grabbar, 16-18 r, tillsammans med sin lrare Sven-Anders (Nanne) Olsson att spna kring ett filmprojekt.

- Det fr bli laxen, sger Jonas efter att vi bestmt oss fr att gra en film om fiskar.

Kanske bestmde vi oss fr det fr att jag, lraren i klassen, nyligen satt upp en affisch med fiskar i klassrummet.
- Vi kan filma laxen i Mrrumsn, sger Gustav.
- Det passar ju bra! sger jag.

l3_p_laxens_hus_004.jpg

Vi hade bestmt oss fr att svara "ja" p frfrgan om att gra en film i naturkunskap, dr vi skulle frska lra dem som ser filmen ngot. Med den nya affischen, ett intresse och en viss kunskap s fll valet p laxen.
- Vad vill vi visa?
- Hur och varfr laxen simmar i Mrrumsn, sger Erik. Den leker ju dr.
- Leker?
- Ja, parar sig, sger alla.

S jobbar vi vidare i diskussionen, dr vi sedan bestmmer oss fr att underska mer fakta, gra studiebesk i Mrrum och vid Mrrumsn.

mrrumsn_sept_06_027.jpg
- Film?
- Vi skall ju gra en film, frklarar jag.
- Ska vi filma sjlva? frgar Robin. Vad skall den handla om?

Det var tacksamt att som lrare f den ingngen och frgan. Jag fick chansen att p en elevs frga koppla handlingen vidare till hur spnnande filmer r uppbyggda - bland annat med hjlp av hinder och lsningar.

Sedan var diskussionen igng och det frsta hindret var fiskare som fiskar upp laxen. Andra hindret var stora forsar och sedan utkade vi med kraftverk.

mrrumsn_sept_06_004_1.jpg

Nu var vi inne p den andra och tredje lektionen, dr vi ritade och diskuterade film och laxens vandring.

laxen_kurva227.jpg




Vi fann ingen bra lsning p hindret med fiskare och strk drfr detta fr att koncentrera oss p att hitta lsningar p forsar och kraftverk i stllet. Men hur skulle vi filma och illustrera detta?

Det kan vara svrt att gra en spelfilm av naturkunskapsider. Men vi kom p ider som vi ville prova.
- Kan vi f en lax att prata?
Vi brjade diskutera animation. Vi kom fram till att endera intervjua en lax eller gra det som ett TV-program dr vi hade en reporter vid Mrrumsn.

Vi gjorde ett studiebesk som var givande - idn blev lite mer konkret.

mrrumsn_sept_06_040.jpg
Vi fick ocks lite kunskaper som vi skert fr nytta av framver.

filmarbete_096.jpg

Dessutom provfilmade vi och analyserade den filmen. Mycket prat under tiden:
- Hur gr det att filma i motljus?  -  Du rr kameran fr mycket!  - Vi kanske zoomade fr mycket ... eller fr lite!"

Nu var vi redo att brja sikta in oss p manus. Schema med bildmanus togs fram...

filmarbete_110.jpg

Vi samlades kring vr erfarenhet av helbild, halvbild och nrbild. Vi pratade och ritade brjan, hinder, lsningar och slut.
- Nej, vi har tv hinder, sa Gustav.
- Vad gr vi nu? frgar Erik, nr vi gtt igenom alla stegen.
- Vem r huvudperson, frgade jag.
Lng fundering, men sen kom det...

- Laxen!
- Hur funkar han eller hon d, r det en han eller hon?
- Hur slutar historien? frgar jag, fr att leda tankarna mot mlet.
- Han - Laxen Max - mter sin hona p lekplatsen. Vilket roligt ord! sger Jonas.

Kanske skall filmen sluta med att laxen ligger serverad p ett fat och sger:
- Man mste bjuda p sig sjlv.

Drefter fljde en rolig diskussion om metaforer. Skriv ut en sammanfattning

Skriv ut ett bildmanus.
Skriv ut en analys av filmberttelsens struktur.

Vi samlade mer fakta om laxen och skrev in dem i ett karaktrsschema, det var roligt. Allt blev tydligare!

laxen_karaktrsschema083.jpg
Men nu mste vi lra oss kameran, fundera och lra animering och redigering s att alla kan medverka i alla delar. Vi har gett oss ni i en spnnande vrld, frst naturens under och sedan filmens spnnande mjlighet.

Skriv ut tre olika karaktrsscheman.

Ngra frgor efter projektets slut ...

Hur har ni funderat kring berttartekniken?

Vi har brjat tnka p berttandet i hinder/lsnings-form. P s stt har vi ocks ftt ett gemensamt sprk runt berttande, spelfilm och vrt eget filmskapande.

Hur har ni valt att gestalta innehllet?

Vi grubblade p hur vi skulle f laxan att prata, vi hade planer p att animera men s var vi p skolbio och tittade p Zozo. Dr finns en kyckling som pratar och d fick vi idn att filma laxar som str och rr p munnen i akvariet i Mrrum. Detta har vi gjort nu s allt r lst... allt grovjobb r gjort och vi skall brja med vrt detaljerade manus och sedan brja redigera.

Vi skrev text till varje ruta i vrt bildmanus. Ls hr.

Vad har ni lrt er om processen - id till frdig film?

Vi ndrade frn tre till tv hinder i manuset, d vi frstod att filmen skulle bli alltfr lng om vi hade tre. Vi blev ocks tvungna att brja filma innan vrt manus var riktigt klart, eftersom vintern var p vg och vi ville ha samma rstid p alla bilder.

Hur har ni arbetat?

Vi har diskuterat alla delarna tillsammans, vilket lett till ett gemensamt ansvar mellan elever och lrare. Detta r en gigantisk samarbetsvning, dr man inte bara behver varandra utan r i behov av varandra.

filmarbete_006_1.jpg

Vi har lrt oss kameran, programvaror, att hlla kameran stilla, anvnda stativ och att inte zooma fr mycket...

Vilken typ av kamera och redigeringsprogram har ni anvnt?

Vi har filmat med en digital videokamera Panasonic NV-GS37.

filmarbete_083.jpg

Vi har redigerat i Pinnacle dr vi fr 2 ljudspr, annars funkar Movie Maker bra och det r ltt att lra fr bde lrare och elever.

Vi har brjat se p spelfilm p ett nytt stt

Avslutningsvis vill vi bertta att vi har brjat se p spelfilm p ett nytt stt. Utifrn dramaturgins kurva och begrepp har vi jmfrt engelska och amerikanska deckare.

befolkad_kurva_2093.jpg
Bild: Den befolkade utvecklingskurvan. Maketemetoden/Pennvssaren

De amerikanska filmerna tycker vi blir ryckigare n de engelska nr vi ritar in dem i ett koordinatsystem.

Vi har ocks brjat fundera p om det r lsningarna p hindren och inte sjlva hindren som skapar olika genrer... komedi, action och skrck osv. Vi funderar fram och tillbaka och det hr r spnnande frgestllningar som engagerar oss alla.

Se filmen hr:

.

Ls mer om arbetet sidan 30 i Idhftet Berttarteknik/Skolprojekt Linn

Skriv ut frslag till att arbeta med filmens struktur fr att skapa fiktiva berttelser eller historier som bygger p fakta.
A. Berttarmodell med berttelse om fiskgjusen.
B. Berttarmodell - tom att fylla i sjlv.
Tips: Brja utforma brjan och slut, vndpunkter och mittpunkt. Fyll till sist ut berttelsen mellan vndpunkterna.

Fr ytterligare information om arbetet p Vggaskolan, kontakta:

Nanne Olsson
Vggaskolan
374 81 Karlshamn?
Tel 0454-816 96, 816 90?
E-post: svenanders.olsson@utb.karlshamn.se

Mera film!

Se en film om en maggot som blir fluga.

Giggy Cassedy och Lilian Blomberg p fritidshemmet "Idernas Paradis", Torslunda skola/land har upptckt att det gr att fotografera med digitalkamerna genom lupp.

Information om hur filmens skapats finns att lsa p sid 14-15 i Bi-lagan 3-2007

___________________________________________________

Skrivarkurs

G en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt p frfattarskolans deltagaravgiften.

Ls om frfattarskolan utan avgift. MaketeMetodens frfattarskola. Helg- och sommarkurser fr allmnhet och pedagoger i samarbete med Kurser.se.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvssaren ges ut p Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nsta niv!

Prenumerera p Inspirationsbrev - skrivtips, tvlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Frfattarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grnte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications