Berättelsen till glädje och kunskap - grundkurs
Målgrupp: Lärare och elevassistenter inom hela barn- och ungdomsskolan samt särskolan.
Plats: Kursen erbjuds i Jönköping eller på önskad ort.
Omfattning: 6 halvdagar under ett läsår.
En dramatisk berättelse kan liknas vid en hinderbana. Huvudkaraktären är löparen som vill ta sig från start till mål och arbetar sig igenom hinder på vägen. Publiken väntar andlöst – hur ska det gå?
Filmdramaturgins principer gör det möjligt för alla att planera och bygga upp en spännande berättelse eller spelfilm från början till slut. Vi bygger berättelsen kring fiktiva karaktärer skapade utifrån vår fantasi eller karaktärer sombyggs upp utifrån fakta i SO- eller NO-ämnen.
Retorik och filmdramaturgi avslöjar hur den naturbegåvade talaren/berättaren omedvetet hanterar språket för att beröra sin publik. Genom att vi lär oss förstå berättelsens "grammatik" får fantasin en skjuts och vi når fram med vårt budskap. Dramaturgins verktyg är användbara för 7-åringen som vill skapa en berättelse, för manusförfattaren som planerar en film och för studenten som vill få struktur på en akademisk uppsats. Arbetssättet har fått namnet Makete-metoden.
Genom lärarens berättelser eller under elevens egen ”forskning”, omvandlas fakta till historier som berör. Berättelser om skräddaren som vill gå till sin sjö, björken som behöver vatten, broccolin som vill ta sig genom kroppen , kungen som vill abdikera eller avloppsvattnet som vill bli rent igen väcker känslor till liv. Det vi känt, det minns vi!
Kursen varvas med föreläsning, diskussion, småprat och korta lustfyllda skrivövningar. Arbetsmetoderna är enkla att anpassa till alla åldersgrupper och kan användas direkt i klassrummet och i barngruppen. Inga förkunskaper krävs.
Läs en sammanfattning.
Under kursen arbetar vi med berättar- och skrivövningar där vi:
- Med filmens berättarteknik som grund har Veronica Grönte utarbetat en metod - eller snarare ett förhållningssätt - och ett materiel, som utgår från barns och ungdomars behov att finna trygghet i att behärska språket - deras viktigaste redskap.
(Christer Sjöberg, handläggare, Kommunförbundet Jönköpings län 1998)
- Jag har inte tidigare funnit dramaturgin beskriven på ett så strukturerat och lättillgängligt sätt som i Veronica Gröntes handledning.
(Rolf Uno, regissör/skådespelare - Konstnärlig ledare för barn- och ungdomsteatern vid ”Smålands musik och teater” 1998)
- [...] I Veronica Gröntes material fann jag äntligen ett verk som har en klargörande och tydlig struktur. Där presenteras de nödvändiga verktygen för att konstruera episka och dramatiska texter.
Materialet är oerhört stimulerande och genomtänkt och har väckt idéer och lust hos mig att utveckla nya metoder för undervisning i dramatik och epik.
I fortbildningskompendiet, finns en bärkraftig vision och konstruktiva modeller; uppslag och verktyg som kan sättas i händerna på framtidens lärare och elever.
(Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhögsskollärare, Jakobsbergs Folkhögskola 1998)
Senast uppdaterad (29 mars 2009)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications