Berättelsen om film, medier och skrivande
Processinriktad kurs i Jönköping eller att beställa till önskad ort. Kursinnehållet kan även skräddarsys efter de behov som finns.
Bara genom att jämställa alla de språk och medier vi använder oss av kan vi tillämpa det vidgade text- och språkbegreppet och skapa en tidsenlig undervisning. Detta synsätt gör elevernas idag ofta dolda språkkompetens tydlig och tillgänglig i traditionell språkundervisning.
Retorik och filmdramaturgi avslöjar hur den naturbegåvade talaren/berättaren omedvetet hanterar språket för att nå fram med sitt budskap. Genom att vi lär oss förstå berättelsens ”grammatik” får fantasin en skjuts. Dramaturgins verktyg är användbara både för 7-åringen som vill skapa en berättelse, för manusförfattaren som planerar en film och för studenten som vill få struktur på en akademisk uppsats.
— Den bästa kurs jag någonsin gått. Kommer att ha nytta av den här kursen under lång tid framöver. Ni är båda två medryckande och väldigt kunniga. Tack för att ni startade kursen!
(Lärare skolår 7-9)
— Bra struktur - genomgångar som varit kopplade till det praktiska arbetet. Bra val av filmer. Roligt att få film i ”läxa”. Har haft enormt stor nytta av kursen och det har märkts hos eleverna. Föreläsningen med ”start”- ”hinder” - ”mål” arbetar jag fortfarande med. Mycket bra, rolig, intressant, stimulerande kurs!
(Bildlärare skolår 7-9)
— Är mycket nöjd med kursen! Jag kommer att jobba mycket med det jag nu lärt mig. Mitt mål är att både filma och skriva med klassen. Jag kommer också att använda mig av filmen i undervisningen. Hoppas på en fortsättning framöver.
(Lärare skolår 1-4)
— Bra föreläsare med goda kunskaper. God balans mellan film och skrivande. Förstår att detta ämne, dramaturgin, måste får ingå i vår framtida skola och utbildning. Detta måste bli en baskunskap.
(Rektor)
— Jag har blivit mycket yngre sedan jag började den här kursen!
(Lärare skolår 7-9)
Omfattning: 8 halvdagar fördelade på två terminer.
Målgrupp: Pedagoger och elevassistenter inom hela barn- och ungdoms- och vuxenskolan samt särskolan.
Plats: Jönköping eller önskad ort.
Fredrik Holmberg är gymnasielärare och filmvetare. De senaste 15 åren har han undervisat om film och under drygt 10 år hållit kompetens
Tillsammans med Johan Holmberg har han skapat läromedlet Reklamfilmens fantastiska värld i samarbete med reklambranschen och Konsumentverket.
Reklamfilmens fantastiska värld i en ny upplaga med över 40 nya reklamfilmer.
Materialet finns att köpa hos Konsumentverket, se ett smakprov eller läs mer på www.filmpedagogerna.se »
Fredrik föreläser på webben: Berättandets grammatik
Filmpedagogerna, där Fredrik ingår, har skapat sajten Film i klassrummet.
En guldgruva för alla som vill se film, prata film eller göra film i skolan.
Klicka här för att komma direkt till filmerna.
Veronica Grönte är grundskollärare och läromedelsförfattare. Under drygt 10 års tid har hon utvecklat en metod för att underlätta konstruktion och analys av berättelser, muntligt eller sceniskt framförda, skrivna eller filmatiserade.
Arbetssättet har fått namnet Makete-metoden och finns förklarad i läromedlet Pennvässaren/ Argument Förlag.
I idéhäftet Berättarteknik finns Makete-metoden sammanfattad. Häftet är utgivet av Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik vid Uppsala universitet. Idéhäftet var en del i Skolprojekt Linné. Läs häftet på webben eller beställ det här.
Senast uppdaterad (10 oktober 2009)
Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se
__________________________________________________________
Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5 veronica@makete.se www.forfattarskola.se
Webbproduktion av Carlén Communications