Personligt

veronica

Överraskad

Det började hösten 1993. Jag kom i kontakt med den dramaturgiska kurvan. Två karaktärer skapade jag och fick till en konflikt mellan dem. Den korta texten jag skrev överraskade mig. Aldrig tidigare hade jag författat en fiktiv berättelse som jag känt mig stolt över. Denna känsla av glädje och lust ville jag att eleverna i skolan skulle få uppleva. Bestämde mig för att bryta ner dramaturgins proffsverktyg till begripliga grafiska modeller, symboler och övningar som alla kan förstå och använda.

Metodik för analys och konstruktion

Berättar- och skrivmetodiken underlättar konstruktion och analys av berättelser. Arbetssättet som fått namnet Makete-metoden, passar alla åldrar. Det stämmer väl överens med nya läroplanens kunskapskrav i svenskämnets skrivandemål.

Metoden fanns från början förklarad i kompendierna SKRIVA - filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar/ Divendo förlag 1997-2000 men presenteras sedan 2002 i handledningen Pennvässaren, utgiven av Argument förlag och sedan 2012 av Studentlitteratur.

Skrivarkurser för pedagoger och för allmänheten

För pedagoger inom barn- och ungdomsskolan leder jag fortbildningskurser och för allmänheten håller jag skrivarkurser. Här på webbsidan presenterar jag och Studentlitteratur material och övningar som kompletterar och underlättar arbetet med metodiken i Pennvässaren.

pennvassaren1.jpgpennvssaren2.jpgpennvssaren3.jpg

Dramaturgi

Att dramaturgin ska bli vars och ens personliga egendom, det är min önskan. Närmast mitt hjärta ligger skolans elever och lärare och mitt mål är att arbetssättet kring dramaturgin, utifrån övningarna i Pennvässaren, ska få locka fram vars och ens inneboende lust att berätta. Förhoppningsvis kan en stärkt självkänsla byggas upp som leder både till ett utvecklat språk och ett meningsfullt liv.

Textsamtal

Eftersom vårt språk och vår identitet är så tätt förbundna med varandra, önskar jag att respons och textsamtal utifrån spontant eller medvetet formulerade texter ska få lyfta och stärka skribenter i sin tillit till sig själva och sin förmåga. Det är först och främst med tanke på responsens möjligheter som övningarna skapats. Dramaturgins begreppsapparat hjälper oss att samtala om texter på ett meningsfullt och utvecklande sätt.

Livsprocess

Min önskan är också att kraften i dramaturgin ska hjälpa oss förstå våra egna livsprocesser lite bättre, så att vi ska kunna hjälpa oss själva vidare på vägen mot våra olika livsmål.

befolkad_kurva_2093.jpg

 

 

 

 

 

 

 




 

 

Bild: Den befolkade utvecklingskurvan © Veronica Grönte och Argument Förlag 2002

Vem har huvudrollen i ditt liv?

Vi spelar huvudrollen i våra liv. Den dramaturgiska kurvan som jag "befolkat" med huvudkaraktär, skurk (förstörare/fiende) och hjälte (hjälpare/vän) kan underlätta för att se våra konflikter ur ett nytt perspektiv. När vi betraktar oss själva som huvudkaraktärer får vi hjälp att inse vårt personliga ansvar på vägen mot våra olika livsmål.

Huvudkaraktärens kropp har jag gett formen av ett hjärta, en sammansmältning av Lumumma (Maluma) och Takete. Hjärtformen symboliserar hur de utifrån kommande krafterna, på gott och ont, motsvaras av de inre. Huvudkaraktärens drivkraft är stor och utvecklingsmöjligheterna fascinerande.

Min förhoppning är att samtal kring berättelsens rollfigurer ska hjälpa oss förstå att varje huvudkaraktär, fiktiv eller verklig, i grunden söker kärleken och vill det goda.

"Man vill bli älskad
i brist därpå beundrad
i brist därpå fruktad
i brist därpå avskydd och föraktad
Man vill ingiva människorna någon slags känsla
Själen ryser för tomrummet
och vill kontakt till vad pris som helst."

Hjalmar Söderberg - "Doktor Glas" - 1905

Drivkraft

När jag försöker utforska dramaturgins värld - bottnar drivkraften självklart i mitt eget sökande, i min längtan efter att finna eller skapa en mening. Man kan undra hur kommer det sig att vi människor är så ivriga att prata om och "predika" det som vi egentligen mest av allt behöver höra och lära oss själva... ?

Ibland liknas våra skapandeprocesser vid graviditeter, födslovåndor och förlossningar - våra färdiga alster kallar vi "barn". Ja, ungefär så känns det medan jag försöker förstå dramaturgin och utvecklar skrivmetodiken. Ett "barn" blir till och föds. Det älskas, vårdas och får näring för att kunna utvecklas och komma till nytta i världen.

Lek med barnets allvar
locka dig själv till skratt
upplev glädjen i orden
befria lusten i ditt flöde

Sök ditt hjärtas mål
drick din utmaning
med tillit i varje steg
låt livet smeka och omfamna dig

Här finns vad du söker
framtiden kommer nära   
från mittpunkten i dig själv

Vägen är olja och grus
din längtan är nu.

 

Kontakt: veronica@makete.se

Skrivarkurs

Gå en skrivarkurs som kompetensutveckling! Helgskrivarkurser och sommarskrivarkurser. Medlemmar i LR har 20% rabatt på författarskolans deltagaravgift.

Sidtopp


aaaaaaaaaaa Student

Pennvässaren ges ut på Studentlitteratur.

Utveckla ditt och dina elevers skrivande till nästa nivå!

Prenumerera på Inspirationsbrev - skrivtips, tävlingar och kurser.
Skrivarkurser - helg och sommarkurser via Författarskola.se
MaketeMetodens metodik Skrivarcommunity - Skrivboken.nu
Skrivarkurser i samarbete med Kurser.se

Skarmavbild 2014-11-07 kl. 22.51.28

__________________________________________________________

Kontakt: Veronica Grönte 073-90 12 12 5  veronica@makete.se www.forfattarskola.se

Sitemap

Webbproduktion av Carlén Communications